Už Sodros lubas agituojančius reikėtų mušti kaip atvėsaites su sysais. Nes peza nesuprasdami, apie ką peza. O jei supranta, tada mušti dera dar skaudžiau, metodiškai ir užtikrintai.
Pradžioje sutarkime, kad Sodros mokestis yra fizinio asmens pajamų mokestis. Maža to, be papildomo išplėtimo Sodros mokestis visada buvo visų pirma samdyto darbo pajamų mokestis, tik vėliau išplėtus skirtingus tarifus ir principus kitoms asmens pajamų rūšims, ir tai ne visoms (kuo euras iš palūkanų yra šventesnis už eurą iš balvankės tekinimo?).
Tai, kad didesnę šio socialinio draudimo mokesčio dalį permeta darbdaviui, dar nereiškia, kad jis nėra išskaičiuojamas iš jūsų uždirbtų pajamų (atlyginimo su visais numatytais mokesčiais). Kaip nurodyti ir kam perskirstyti – tai yra tik socdemiško stiliaus finansinė demagogija arba, pasinaudojant dr. Aušros Maldeikienės išsisireiškimu, įteisinta melo buhalterija™.
Ar darbuotojas sumoka 3 procentus kaip Sodros mokestį, o darbdavys sumoka 31, ir po to dar darbuotojas sumoka 6 procentus iš ir taip mokamo 15 procentų gyventojų pajamų mokesčio ligonių kasoms, kas yra konkreti tikslinė socialinio ir valstybės medicininio draudimo įmoka, ar išties sumokama 3+31+6=40 vis tiek, tai skirtumo galutinėje sumoje jokio, juolab, kad juk nei velnio darbuotojas nesumoka pats – visa tai už jį iš jo pajamų padaro praktiškai jo darbdavys, kuris turi tokią mokesčių inspekcijos primestą prievolę (šiaip Lietuvoje buhalteriai, ko gero, labiausiai apkrauti VMI neetatiniais mokesčių inspektoriais visoje ES).
O po to darbuotojas verkia, kad jam pasiliko mažai į rankas, ir pyksta, kad darbavys, suprask, godus, nors pastarasis lieja graudžias ašaras į šampaną krikštolinėje taurėje, kiek tie rupūžės proletarai jam brangiai kainuoja vien mokesčiais skaičiuojant, o valstybė, suprask, laiko už nedidelį gudą, o ne čystakrovną litofcą™ ir nepasako “ačiū tau, Benai“.
Bet jei Sodrą vieną dieną panaikinus išvis kaip antrą mokesčių inspekciją, priskiriant tiesiog VMI administruoti iš pajamų mokesčių (!) gaunamas įmokas pagal tikslines paskirtis (pensijos, medicina ir t.t.), tai pajamų mokesčių sistema pasidarytų daug paprastesnė ir aiškesnė: gavai pajamas – sumokėjai mokestį. Ir mokėtų ne “darbdavys“ ar “darbuotojas“, bet kas išties yra tų pajamų gavėjas – tas juk ir mokėtojas (prievolę išskaičiuoti juos galima palikti, jei bijote, kad buduliai savo pajamų nesugebės deklaruoti, o mokesčius pralaks nesusimokėję).
Kitaip tariant, antras žingsnis po Sodros mokesčio pripažinimo pajamų mokesčiu – atleisti nuo Sodros mokesčio prievolės darbavį. Kas ciesoriaus – ciesoriui, ir ne darbdavys čia darbuotojo pajamas gavo, kad pajamų mokestį mokėtų, nes absurdiška, kada nuo šitos išlaidų eilutės sumokami dar trečdalio dydžio mokesčiai.
Tai dabar pasakykite, ar kyla dar kvailas pasiūlymas apie Sodros lubas?
Gi darbdavys neturi jokios prievolės sumažinti atlyginimą, kad sumažintą dalį skirti “savo“ prievolei mokėti Sodrą.
Socialinio draudimo kartŲ sistema (iš rightspeak.net)
Tačiau čia iškyla trečia problema, kurią dera iškart irgi spręsti – tai mokesčio tarifas.
Dabar nuo kiekvieno pajamų euro mokama Sodra, ir ji yra bendrai, sudėjus “darbuotojo“ ir “darbdavio“ dalis, 40 proc., dar net nepradėjus mokėti GPM (gyventojų pajamų mokesčio), kuris iš esmės ir yra tokių kaip A. Sysas piktų gnomų nesuprasta progresinio pajamų mokesčio dalis.
Ir apie jokį neapmokestinimo minimumą Sodros mokestyje niekas išvis nekalba, nors darbuotojui už darbą uždirbus €10 eurų, o gavus į rankas tik €6, tai gali būti skirtumas ne tarp to, pirkti kalafiorus ar juodus ikrus, bet ar užteks bulvėms, ar reiks skolintis iki algos. O kai prieinama iki hi-tech ir high pay jobs, tai investuotojai pasukioja pirštą prie smilkinio dargužaitėms su jų blėnimis apie “tik 15 proc.!“, nes ne 15, o 40+15.
Ir kalba tada visi lobistai visada tik apie lubas, taip faktiškai siekdami įteisinti regresinius pajamų mokesčius savo grupei darbuotojų.
Ciniški liberalai sakytų – ir puiku, nes taip privačių ūkio subjektų neskatina dirbti menkos kvalifikacijos ir menkai apmokamų darbų, tai va rinkis geras algas už paklausų darbą, ir bus tau mažesni jų pajamų mokesčiai, jei mokesčiui įvesime lubas. Užuot nacionaliniu mastu vis tik įvedę grindis – tą faktišką neapmokestinamą minimumą, kuris gyvybiškai aktualus ir bet kuriam startuoliui ar hi-tech mažai bendrijai, vos tik pradedančiai savo veiklą ir dar negalinčiai pasidžiaugti įplaukomis.
Galima diskutuoti dėl būtinų asmeniui neapmokestinamų pajamų (ne tik pajamų gavėjui, bet ir jos šeimos nariams paskirsčius), galima diskutuoti dėl kitokių tarifų (jei Sodros mokestis yra ir pajamų mokestis, tai gali būti progresiniai tarifai), galima diskutuoti dėl surenkamų pajamų mokesčių paskirstymo principų (valstybės draudimas dėl nedarbo, ligos, nelaimingų atsitikimų, pensijos ir t.t.).
Bet diskusija dėl Sodros lubų yra akiplėšiškas būdas savo godumą prakišti melagingai vardan visuotinio gėrio, iš esmės svetimu linksmakočiu į rojų jojant, ir mažas pajamas gaunantiems užkrauti savo mokesčių naštą, nes Sodros įsipareigojimai niekur nedingsta (kad ta kontora seniai finansinis lavonas, kurio vardu vis kišami biudžeto pinigai, čia atskira kalba).
Tai gal taip ir pasakykite nuoširdžiai: visi varguoliai yra lochai, o aš nenoriu mokėti už juos socialinio draudimo, nes kai tie nuo vargo susirgs, tai gydymas jų brangiau kainuos, nei jie yra įmokų iš savo menkų algelių sumokėję absoliučiais dydžiais palyginus. Kam dar tas demagogijas varinėti, jeigu išties negaila, kad anie tepastiptų iš skurdo, nes tu moki irgi dabar kol kas dar tuos pačius santykinai mokesčius (jei neišeini frylancinti pagal IDV ir taip gauti sau užuovėją nuo mokesčių – tax haven in a nutshell)?
Maniau, kad demokratijoje susitariama, suderinus kompromisus, nei paspiriant silpnesnį. Bet čia gal taip demokratijoje, kur derinami interesai, o ne primetami.
Komentarų: 25
Comments feed for this article
2016-05-10 09:32
Dominykas Blyžė
O vat man šitoj vietoj irgi… nu iš vienos pusės tai man labai patinka, kad aš esu laisvosios profesijos atstovas ir galiu vat turėti daugiau, negu tas kur dirba Normalų Darbą, bet nu man gaila ir tų žmonių, kurie neturi tokios galimybės kaip aš – mokėti Sodrai minimaliai.
ia dar išlenda negana to dar vienas paradoksas. Jie vat yra priversti atiduoti Sodrai 40%, kurio didžioji dalis keliauja pensijai (tik kažkodėl ne jų, o dabartinių pensininkų…), kai tuo tarpu aš, būdamas toli žvelgiantis ir savo ateitį planuojantis, pensiją kaupiu savarankiškai, trečios pakopos fonduose, į kuriuos galiu atiduot kiek noriu, bet susigrąžinu iki 25% sumokėto GPM, t.y. ten kur Darbo Liaudis susimoka 30% už dabartinius pensininkus ir viltį ateityje, aš realiai gaunu 15% subsidiją.
Dar labai graži yra idėja sukurti papildomų mokesčių, kuriuos čia su nauju darbo kodeksu ketina sugalvoti, bet nevadinti jų mokesčiais – berods tai kažkokiam “specialiam fondui“ reikės mokėti “įmokas“, kad būtų galima išeitines kompensacijas paskui duoti, kažkaip taip pavadinta ir suorganizuota. Kuo tai skiriasi nuo Sodros “draudimo“ nuo bedarbystės – nesiteikta paaiškinti. Bet bent jau ne naujas “mokestis“, ane?
Lietuva.
2016-05-10 21:00
Skipper_LTU
Taip, jei dar apie pensijų fondus pradėsime, tai ten išvis yra mokestinės subsidijos. Beje, aš jomis irgi naudojausi – dabar pajamų mokestį moku tiesiog Jos Didenybei.
Šiaip Sodra yra perskirstymo sistema pay-as-you-go. Ten vienintelis “draudimas“, kad mainais už dabar realiai atimamus pinigus gauni PAŽADĄ, kad po to iš kitų atims ir tau duos. Bet šita piramidė išties yra aukštyn kojomis, todėl tas pažadas vis mažiau tikėtinas, kad bus išpildytas. Tada gauni PIFo (pensijų investicinio fondo) iliuziją – ir sistema tęsiasi. 🙂
Kas dėl nedarbo draudimo, tai ta įmoka ir dabar yra į Garantinį Fondą 0,02% (nes Sodra yra 39,98%). Prieš krizę Kirkilo vyriausybė visas lėšas iššvaistė, Kubiliui jau dalinti neliko ko, o kai neliko, tai jie užsipuolė dar ir “pašalpinius“ bei bedarbius. Yra bent keli įrašai čia iš tų laikų.
2016-05-12 08:29
Dominykas Blyžė
Taip, yra mokama į garantinį fondą. O dabar dar viršaus bus mokamą į dar vieną specialų fondą. http://vz.lt/verslo-aplinka/2016/05/11/atleidziami-i-specialaus-fondo-lesas-gales-pretenduoti-po-3-m-darbo
2016-05-12 09:42
Skipper_LTU
O po to bus eilinė krizė ir paaiškės, kad prieš tai buvusi partija jau iššvaistė tas lėšas, kad galėtų rinkimus laimėti, ir jokios draudimo išmokos nebus daromos. Kaip buvo per praeitą su nedarbo draudimo išmokomis.
2016-05-10 20:24
entdx
Sodra šiek tiek absurdiška vien tuo, kad ji nei kažkokia pašalpų sistema (gauna visi: ar pensininkas turi dafiga turto ar neturi, o moka taipogi belekas – jaunuolis kuris tikrai neturi pagrabui xxxk Eurų ir buto, tiek Lexusais važinėjančios ofisinės dargužaitinės žiurkės), nei kažkoks draudimas (pensija ne nuosavybė asmens).
O negalima Sodros eliminuoti ir palikti kažkokią flat išmoką ar dalį jos iš biudžeto, tas pats šūdas būtų? Bent tada apmokestinimas nekrįstų tik ant dirbančiųjų pajamų ir nereiktų pasakėlęs iš lempos kurti apie visokius fondus ir deficitus.
Lubų siūlymų galite būti ramus, niekas tokio politinio charakiri nepasidarys: kai rinkėjų įtaka yra persverta būtent pensijų gavėjų pusėn. Gali rėkti regresinių mokesčių mėgėjai kiek nori, bet tai impossible.
2016-05-10 21:05
Skipper_LTU
Visiškai pritariu dėl Sodros – nei čia draudimas, nei čia normaliai funkcionuojanti pašalpų (pay-as-you-need) sistema. Todėl ir siūlau, kad gana žaisti -metas vadinti tuo, kuo yra, o tai ir yra pajamų mokestis, kada GPM prie Sodros tiesiog yra progresinio dalis (tarifai: 40 proc. be NPD, ir 55 proc. po tam tikros pakopos – perfectly as it is).
O va dėl lubų tai nesu tikras – manau, kad lobizmas vis labiau įsibėgėja, o ir politikams tai yra asmeniškai naudinga. Kuo labiau stambus kapitalas su politika suauga, tuo daugiau tikėtina, kad savęs nebenuskriaus ir tas lubas įves. Nors kalba turėtų būti apie grindis ir NPD Sodrai.
2016-05-11 12:40
Skipper_LTU
Na, o ką aš sakiau? Jau bus: http://www.delfi.lt/projektai/lemiamas-suolis/sutarta-ivesti-sodros-imoku-lubas.d?id=71241240
2016-05-11 14:48
entdx
Kaip lenkai sako: O KURWAAAAA. https://youtu.be/a-BgREkkjcg
2016-05-11 15:58
Skipper_LTU
Iš pašlemėkų koalicijos nieko kito ir nesitikėjau. Įdomu, kur dabar Piktas Gnomas Sysas?
2016-05-10 20:43
Joris Malinauskas
Kaip suprantu, siūlantys Sodros įmokų lubas, taip šneka labiau iš nuoskaudos ir keršto. Nes išmokoms uždėtosios lubos yra ne juokas. Pvz aš šiuo momentu iš principo negaliu sirgti, nes ką tik paėmęs paskolų kol kas sėdžiu be santaupų. Gaunasi kad dirbu mirdamas, nes varianto gauti apribotą išmoką net nesvarstau. Ir tada gaunasi elementari logika, kad jeigu ligos atveju dėl lubų būsiu downgreidintas į eilinius bėdžius, tai davai ir įmokas downgreidinam į eilinių bėdžių lygį. Per pastąrąjį darbo dešimtmetį biuletenį esu ėmęs turbūt dviems ar trims dienoms, nu bet vis tiek, o jeigu atkrisiu trims savaitėms. Tektų skubiai eiti per gimines su ištiesta ranka. Jeigu nešat tik ribotą atsakomybę už tas mano tris savaites, tai visom kitom savaitėm gal ribokim ir mano prisidėjimą prie bendro reikalo?
Kaip sakiau, tokiuose siūlymuose įžiūriu nuoskaudos ir keršto balsą.
2016-05-10 21:11
Skipper_LTU
Išmokų lubos išties yra pavyzdys, kad Sodra nėra draudimas. Bet tos išmokų lubos reikalingos bendrai ne vien dėl deficito mažinimo, bet ir dėl Sodros pertvarkos į sistemą pagal poreikius, o ne lygiavą. Valstybės socialinis draudimo modelis turi keletą variantų (ir idealogijų, kaip ir mokesčiai yra ne ekonomika, o ideologija – Nobelio premija už tai jau iki man gimstant išmokėta), ir Gruzijoje liberalas Kacha Bendukidzė padarė sistemą “pagal poreikius“: jei turi turto ar kitų pajamų, ir to pakanka išgyvenimui, tai nieko nemoka arba moka tik trūkumą (visiškai vokiškas variantas, beje). Tada irgi klykė, kad taip “neteisinga“, bet Kacha pasakė: žiūrėkite, iki mūsų išvis pensijų ir soc.draudimo valstybė nemokėjo, nors formaliai priklausė visiems – mes jau faktiškai mokame, ir mokame tik tada, kada išties reikia, o ne visiems (Gruzijoje Kristinos Brazauskienės rentos klausimas net nebūtų pagal jų sistemą svarstomas – ponia turi sočiai pajamų ir valstybė jos remti neprivalo).
Tad jei geras pajamas gaunantiems pagal jų pajamas mokama ligos atveju išmoka yra ribota, tarkime, tai yra toks va kiek nedraugiškas, bet labai racionalus sprendimas – toks žmogus turės santaupų. O va žmogui su minimaliomis pajamomis gali tekti primokėti ir daugiau, nei jis išties uždirbdavęs, nei kad skaičiuoti jo įmokas į Sodrą. Ir tai taip pat yra DRAUDIMO esmė.
2016-05-11 07:33
Vytax
Tai iš esmės ir mums į tokią sistemą reikėtų orientuotis. Nes demografinė situacija nieko gero nežada. Sodros „donorų“ bus vis mažiau, o „recipientų“ vis daugiau. Tad darbo apmokestinimas išliks aukštas ar didės dar labiau. Kas savo ruoštu naikins darbo vietas ir tuo pačiu sodros „donorų“ skaičių. Užburtas ratas, ne kitaip.
O žmonės savo ruoštu ieškos išeičių. O tai bus/yra ne kas kita kaip kapitalo kilmės pajamos. Kurios sunkiai administruojamos ir apmokestinamos. Juk niekam ne paslaptis kad „elitas“ naudojasi offšorais. Kiek labiau prakutę turi vieną ar kelis butus didžiuosiuose miestuose ar kurortuose, nuompinigius savaime aišku gauna grynais. O labiausiai skurstantys užsiima natūriniu ūkiu, kas daržovių lysvę ar sodą turi, kas gyvulį užsiiaugina ir t.t.
Sykį buvau VMI, ten į vieną kabinetą tada priimdavo po du žmones. Tai sykį kartu viename kabinete teko sėdėti su ūkininku. Ten VMI darbuotoja jį klausinėjo:
– Tai už kiek veršelį kaimynui pardavėte?
– Aš jį ant žoliapjovės išmainiau.
– O tai kiek tas veršelis vertas buvo?
– Vieną žoliapjovę.
– O kiek žoliapjovė kainuoja?
– Vieną veršelį.
……
Ir tada visi kabinete stipriai pasijuokėm..
Tokios pas mus mokesčių surinkimo perspektyvos.
2016-05-11 12:32
Skipper_LTU
Aš turiu liūdnesnę, kada vieno provincijos VMI skyriaus l.e.p. vadovė aiškino apie GPM, ir kaip ji moka mokesčius: už elektrą, už dujas ir t.p.
2016-05-11 09:02
Giedrius Majauskas
Čia yra ir kitas klausimas. Į ką mes orientuojamės – pigią darbo jėgą (kai įmonių stambių nelabai įsileidžiame, turime stiprų pasipriešinimą iš “profsajungų“, žemelės saugotojų, etc“) ar medium-pigų IT/startuolius /paslaugas (kur daug kaštų susietų su samdymu) ar brangų IT/high tech gamybas(kur galbūt samdymo kaštai jau mažiau svarbūs, bet reikia pakankamai specialistų ir šiaip gerų sąlygų).
Ir štai šitame kontekste išlenda darbo vietos kaina (na, pamirškime kontekste kad IT rengimas prieš gerą dešimtmetį jei ne seniau buvo gerokai užduchintas mokyklų lygyje, kai daug kas buvo suvestą į kompiuterinį raštingumą tiesiog, Čia kaip dailyraštis vietoje 10-12kl lietuvių literatūros).
IT 2-3 metų patirties specialistai jau arti maksimalaus GPM+Sodros tarifo. Algomis konkuruojame su Europa – darbas per atstumą, lengvas įvažiavimas visur. Garantijos ? 🙂 Apgailėtinos (motinystė vis dar skamba geriausiai, o štai ligos ar nedarbo atveju (gi startupai) nelabai kas. Turi dingti arba vienos lubos (geros soc garantijos), arba atsirasti abi (flat rate pensijų/draudimo sistema) jei taikome į bet kurį High tech variantą.
Ir šitoje vietoje labai norisi kalbos apie dvi Lietuvas su skirtingais norais. Kur bet kuri hip valdžia bando apžergti abudu.
2016-05-11 12:33
Skipper_LTU
Todėl aš ir kalbu ne apie lubas, bet grindis, ir kad Sodros mokestis yra tas pats pajamų mokestis.
2016-05-11 13:23
Giedrius Majauskas
Manau, kad statant tikslą įdarbinti kaip galima daugiau žmonių, biudžetų apjungimas, grindys + bendras progresiškumas veiktų OK. Jei norime pereiti į High-Tech good wages, to nepakanka ir net trukdys pasiekti tuos tikslus. Nes bendras biudžetas nespręs infrastruktūros, išsilavinimo bei kitų problemų paliekant junior high – tech specialistus brangiais.
2016-05-11 13:48
Skipper_LTU
Tai Sodros grindys visų pirma tiems pradedantiesiems ir būtų naudingos. O dabar juos mokesčiais drožia be palauk pirmiausia.
2016-05-11 15:45
Giedrius Majauskas
Sodros grindys naudingos samdantiems tuos, kurie patenka į jas. Realiai startupams + small local business. Bei įdarbinantiems didelį kiekį nekvalifikuotų. Ne high-tech, ir tikrai ne IT neturint ženklaus specialistų pertekliaus. Vien smulkus verslas problemų neišspręs.
2016-05-11 16:01
Skipper_LTU
Kokias problemas ketini spręsti? Problema dabar yra 55% tarifas darbo jėgai ir žemas mokesčių surinkimas. Aš siūlau ne krapštinėti šen ar ten tą ar kitą mokestį, o padaryti esminę pajamų mokesčių pertvarką.
Antra, netgi tie varguoliai yra ekonomikos apykaitos dalyviai.
Trečia, būtent smulkus verslas yra visų išsivysčiusių ekonomikų darbo vietų ir BVP pagrindinis kūrėjas – tame tarpe ir mano karalystėje.
2016-05-12 19:34
Gintaras Sakalauskas
Sodros lubos nėra būtinas dalykas. Man atrodo teisingas, dėl įpatingai žemų išmokų lubų, bet tikrai ne būtinai privalomas. Sprendimas iš tikro paprastas, panaikinti Sodros mokestį ir pakelti GPM iki kokio 30% (panaikinant GPM išimtis). Tada ir freelanceriai ir dividentų gavėjai ir paprastas darbuotojas sumokės vienodai mokesčių nuo gauto 1000 eurų.
NPD tuo pačiu reiktu pataisyti, kad nenyktų jeigu esi virš skurdo ribos.
2016-05-12 20:40
Skipper_LTU
Principe, tai ir aš apie tai. 🙂
2016-05-26 07:04
Apie minimalkę | skipper_ltu
[…] Kas, ciniškai žiūrint, yra visai neblogas variantas, kadangi akivaizdu, kad minimali alga yra žemiau (!) pragyvenimo lygio, ir tas neapmokestinamas pajamų dydis yra išties melas ne vien todėl, kad realiai niekaip nesusijęs su būtinomis išgyvenimui išlaidomis, bet kad ir yra apmokestinamas 40% tarifu vardan “bendro socialinio solidarumo“, kas ypač taps jau “solidaru“, įvedus Sodros lubas prakutusiems. […]
2016-05-27 11:36
Vytenis
Mažai diskusijai vertės kuriantis, tačiau gal moralę blogint pakels – karmos tašką iš manęs gauni. Internetai mato 😉
2016-05-27 12:45
Skipper_LTU
Ačiū. Nors ir taškas, bet vis į pliusą.
2016-06-03 07:01
Apie pašalpas visiems arba visuotinių bazinių pajamų koncepciją | skipper_ltu
[…] tam tikrose srityse bei jas finansuoja, yra neapmokestinamas pajamų dydis (Lietuvoje einame priešinga linkme – Sodros lubos, laikykite mane tryse!), yra perskirstomi mokesčiai veikloms, kurios privataus verslo požiūriu […]