Įrašas su tiklalaide PODCAST S02E28 publikuotas 2021-05-10 Patreon paskyroje
Kalbant 2021-05-04 antradieninėje Šiaulių radijo RS2 Laimonto Lainiaus Diniaus vedamoje laidoje Sinkopės, truputį pritrūko laiko mano teiginio konteksto paaiškinimui, kad establišmento pastangomis dėl įsivyraujančių šalyje rentų ekonomikos ir išsunkiančių institucijų mūsų Seimas iš esmės virsta Lordų Rūmais.
Ir ne ta prasme, kad ten tiek susireikšminę seimūnai, kurie save jau lordais laiko.
Leiskite man išsamiau dabar paaiškinti, ką aš taip turiu omeny.
* * *
Juk parlamentas, kai pagalvoji, yra labai geras anglų demokratijos išradimas, prasidėjęs nuo plėšikaujančių baronų taikos sutarties su tironu princu Jonu, tapusiu Anglijos karaliumi po jo vyresniojo brolio Ričardo I-ojo Liūtaširdžio mirties, kas ir buvo įforminta 1215-aisiais kaip Magna Carta [Libertatum].
Ir net nepaisant to, kad popiežius Inokentijus III tą bedievių (nes visa valdžia – juk nuo dievo!) primestą pateptajam ultimatumą paskui dar formaliai atšaukė, tačiau nors ir su perturbacijomis, bet vis tik iki pilietinių ir žmogaus teisių, pradedant nuo habeas corpus (asmens neliečiamybės), bei iki šiuolaikinio parlamentarizmo varianto, o bet kažkaip ten išsirutuliojo, kad tapo pamėgdžiojimo verta institucija Vakarų civilizacijos šalyse.
Ir net mūsų šlėktos renkamam Abiejų Tautų Respublikos karaliui pakišdavo pasirašyti panašią savo surašytą proklamaciją kaip sutartį (dabar pasakytume – rašytinį formalizuotą socialinį kontraktą) tarp sosto, kaip aukščiausiosios vykdomosios valdžios, ir establišmento, savo teises susiderinančio per magnatų (dabar pasakytume – oligarchų) ir vyskupų (kaip pasakytume, koučerių ir influencerių, be kurių propaganda plebsui neveikia) Senatą ir iš pavietų ir vaivadijų seimelių parlamentarų deleguotą Seimą, nes antraip – konfederacijos, rokošas ir liberum veto, mon chéri (prancūziškai, husarai jūs, o ne rusiškai tą chér-i čia skaityti!).
Parlamento paskirtis yra taip taikiai išvengti pilietinio karo per socialines įtampas nuimantį tokį visuomenės grupių atstovų, taip ir vadinamų parlamentarais, politinį turgų, ten susiderinant tuos skirtingų visuomenės grupių ir socialinių klasių politinius ir ekonominius interesus, o ne tam, kad toji įstatymų leidyba užsiimanti institucija taip visiems visokių įstatymų prirašinėtų, nes visi tie įstatymai yra tik tokių sutarimų jau teisėtai įforminta išdava.
* * *
Žinia, tas JK Parlamentas istoriškai taip susiklostęs yra iš dviejų rūmų:
- aukštesniųjų, Lordų rūmų – politinio establišmento ne renkamų, bet deleguojamų atstovų, vadinamų peers, kas juk reiškia tokius aukštuomenės ar valdančiųjų savus tarp savų;
- ir žemesniųjų, Bendruomenių rūmų – kur tas commoner yra ne šiaip bendruomenės narys, o tiesmukai verčiant toks “prasčiokas“, ir šiuo atveju, tai jau išsirenkamas atstovas nuo įvairių kitų socialinių klasių pagal jų vyraujančias geografines lokacijas.
Toks kompromisinis variantas yra subalansavęs skirtingų visuomenės sluoksnių interesų tiesioginį atstovavimą ir taikų jų suderinimą, kur įstatymų leidybos teisės pirmumas priklauso bendruomenėms, o va “aukštesnieji“ lordai tuomet subalansuoja tų priimamų įstatymų savo peržiūra galimai radikalias ir taip galinčias prie revoliucijų privesti plebso idėjas (nepamirškite, kad ir komunizmo kūrėjas Karl Marx juk ne veltui Londone palaidotas), jei tie “valstiečiai“ kažkaip išsirinktų sau tokius radikalius ir ne visai taip adekvačius atstovus, galinčius iš esmės pakeisti valstybinę santvarką.
Šis jų tokio parlamentarizmo principas paremtas idėja, kad šalis ir valstybė yra svarbiau už, tarkime, mūsų Konstitucijos preambulėje deklaruojamą tautos suverenitetą.
Na, britai vis dar karalystė su formaliai mažiau pareigų už mūsų renkamą Prezidentą turinčiu monarchu, tačiau kuris tų realių galių neformaliai turi gerokai daugiau, ir kuo tas mažiau tiesiogiai kišasi į vidaus politiką, tuo tos realios monarcho galios yra išties didesnės (sakyčiau, kad irgi galėtų kartą į savaitę mūsų premjeras taip ateiti arbatėlės išgerti į Daukanto aikštės rūmus).
Kaip ir suprantate, ko gero, kad nesvarbu, kaip surašysi įstatymus, bet jei visuomenė, mūsų Konstitucijoje vadinama tauta, kurios parlamentarai jokiame parlamente nebeatstovauja, tai ir visuomenė ant jų ir jų surašytų tik sau įstatymų uždės didelį ir skersą, ir visi įstatymai bus mažiau verti, nei tas popierius, ant kurio šie surašomi.
* * *
Bet grįžkime prie mūsiškio Seimo, kurį juk dabar renka mažiau nei pusė rinkėjų, ir kur valdančiąją koaliciją galima taip suformuoti net neturint ir 20 procentų rinkėjų palaikymo, kažkodėl esant paikai įsitikinus, kad turima taip virš 80 procentų, ir po to nesuprasti, kodėl tiek daug tautos tavo sprendimus po to ignoruoja arba dar ir atvirai atmetinėja.
Galima sakyti, kad mūsų visuomenė labai nepilietiška, kad taip menkai tedalyvauja savo šalies valdyme, nors jai, kaip tautai, tas suverenitetas pagal Konstituciją yra formaliai priskiriamas.
Bet ir laidoje Laimontas Lainius irgi gerai pastebėjo – atkreipkite dėmesį, kad jau ne pirmi metai sąvoka “pilietinė visuomenė“ išvis yra išnykusi iš viešosios politikos leksikono, ir ne todėl, kad jau turime pilietinę visuomenę, kai juk taip vis mažiau ir mažiau tų piliečių dalyvauja demokratijos procesuose, iš esmės tampančiuose tik establišmento leidžiamu atrakcionu vis dar kažkiek neabuojam ar prie elito norinčiam prisiplakti plebsui.
Jei gerai įsižiūrėsite, tai mūsų Seimas jau darosi panašus į Lordų Rūmus ta prasme, kad pusė jos narių yra paskiriami menamų partijų “savų“ (angl. peers) kaip savi pagal sąrašus, ką daro juk ir britų partijos, kuomet gauna teisę paskirti pagal kvotas be jokių rinkimų savo lordus į aukštesniuosius parlamento rūmus pagal pastarųjų rinkimų rezultatus.
Na, o kai dalis britų lordų ten yra paveldėjimo būdu įgiję tą perų vietą, ir, taip žiūrint į kokį irgi trečdalį mūsų seimūnų, tai panašus įspūdis taip pat gali susidaryti, nors mūsiškiai “lordų lordai“ dabar jau paprastai išgrūdami savo rentų atitupėti Europarlamente.
Maža to, establišmentas dabar jau mums aktyviai savo veiksmais stumia idėją, kad Seimą išvis dera rinkti “lordiškai“ pagal sąrašus, o ne “bendruomeniškai“ pagal apygardų mandatus.
Nors Konstitucijos 55 straipsnis sako, kad visi Seimo 141 nariai turėtų būti renkami tiesiogiai, ir nesuprantu, kurios dalies žodyje tiesiogiai taip nesupranta Seimas, nustatantis savo rinkimų tvarką, ir kurios žodžio tiesiogiai reikšmės nėra įgalus suvokti nomenklatūrinis tuos politinius užsakymus tik vykdantis politikų sau pasiskiriamas Konstitucinis Teismas?
* * *
Ne propagandinėmis agitacijomis apie kažkokią menamą “pareigą“ arba durninimais bei patyčiomis iš visokių “runkelių“ tą pilietinį įtraukimą į Seimo ir vietos savivaldų demokratiškai išrenkamas institucijas galima pasiekti, o visų pirma sau atsakius į klausimą:
- ar ši demokratinė visuomenės institucija, kaip parlamentas, yra vis dar yra įtrauki ir atvira, atstovaujanti kuo platesnius visuomenės sluoksnius, grupes ir klases;
- ar vis tik, deja, taip vis labiau tampanti tik uždara, elitistine, išsunkiančia ir siaurų elito grupių interesus atstovaujančia institucija, kuri net nebeturi jokių jos galias subalansuojančių ir apribojančių institucijų, kai net tautos tiesioginiu būdu išrinktas Prezidentas būna de facto nušalinamas nuo valdžios?
Šias sąvokas extractive (nuo extracting, squeezing) ir inclusive (nuo including, uniting), taip į lietuvių kalbą išverstas, jei neklystu, dr Aušros Maldeikienės, kaip atitinkamai išsunkiančias bei, priešingai, įtraukiančias institucijas, yra aprašę 2012-aisiais JAV ekonomistai Daron Acemoglu bei James Robinson savo sukompiliuotoje iš jų ankstesnių publikacijų knygoje Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty (išvertus: “Kodėl žlunga tautos: valdžiOs, klestėjimo ir skurdo šaknys“)
Bet dar metais anksčiau šiais remdamasis britų istorikas Niall Ferguson tas institucijas jau paminėjęs savo knygoje Civilization: The West and The Rest (ką galima išversti kaip “Civilizacija: Vakarai ir [atsi]likusieji“), kur aprašo valstybės progresui būtinas sąlygas, vaizdžiai jas pavadinęs 6 killer apps (apie tai esu užsiminęs dar 2015-aisiais tinklaraštyje štai pagal šią nuorodą).
Galima visaip kaip išvedžioti, ką daro valdančiųjų interesus dabar pagrindžiantis ne tik dr Mažvydas Jastramskis iš lopatologijos instituto, davusio tokias “genialias“ “ekonomistes“ kaip tiktokinis pudeliukas™, bet jei kokį “runkelį“ tiesiog taip paklausus, ką tas mano apie tiesioginių rinkimų į Seimą panaikinimą, nes taip, suprask, bus atstovaujamas “tiesiogiai“ ir gal net “geriau“ (nepatikslinus, kam tas “geriau“), tai jo necenzūrinė nuomonė apie šio tokį atvirą sveikos nuovokos žaginimą, ir kuria kryptimi mums čia dabar dera jau eiti, tai gal, mon chéri, necituotina.
* * *
Bet aš ir nesitikiu, kad mūsų establišmentui rūpi kažkaip parlamentarizme padaryti labiau įtraukų tą visuomenės ar tautos atstovavimą.
Atvirkščiai, tendencija yra kaip tik lordizacijos linkme, ir ne tautos, kad ir kuo save klaidingai laikysite, čia pagal juos jau reikalas, kas ją kaip “atstovaus“, kuomet matote, kaip susimetusi melagių, manipuliatorių ir intrigančių valdančioji koalicija leidžia sau mėtyti net iš Seimo valdybos ar komitetų pavaduotojų menamos opozicijos atstovus, ir net paniekinančiai iškart vienu ypu atmetinėti kokias nors tautos vardu įteikiamas peticijas kaip išvis niekines, užuot demonstratyviai padėkojus ir formaliai pavedus VRK tuos parašus patikrinti, ir po to patyliukais telefonine teise tiems nurodžius po kokios savaitės viską, be abejo, išbrokuoti, kad gautųsi tas “tu sakei, aš sakiau, abu sakėm belenką, patikėki, jeigu ką“.
Arogancija to politinio (kas savo žodžio šaknies reikšme ne veltui dar reiškia ir mandagumą – polite) reveranso padaryti neleidžia ar šiaip tiesiog protelio trūksta, nesuprantu?
Aš taip pat esu vis tik skeptiškas, kad ir toji tautoje vis labiau ryškėjanti tylinčioji dauguma, dabar savo nepasitenkinimą vyraujančia politika išreiškianti tik vadinamu Šeimų Gynimo Maršu, prie kurio dėl šio iniciatorių masinio apmokamos iš jūsų atimtų pinigų propagandistų šunaujos marginalizavimo viešumoje taip atvirai ir masiškai kol kas dar nelinkę prisijungti, artimiausiu metu ką nors iš esmės irgi pakeistų.
Tačiau tikrai neatmetu galimybės, kad tai, kas vadinama Konstitucijoje tauta, prie kitokių iniciatyvą parodžiusių visuomenės lyderių gali jau pasinaudoti referendumo įstatymu ir labai legaliai bei pagal formalius reikalavimus taip priversti Seimą pagaliau pradėti laikytis pradžioje bent jau Konstitucijos 55 straipsnio dėl tiesioginių savo atstovų išrinkimo, apribodama tą vykstantį lordizmo maršą į tik jų pačių elitinę išskirtinę “demokratiją“.
Nes ir tas dabar jau į neaišku kokią politinę akciją išvirstantis sunerimusio plebso maršas, pripažinkime, tikrai ne apie šeimas ir jų kažkokį menamą gynimą (nuo ko?) – antraip dabar nebūtų tiek sukilusios establišmento isterijos dėl šio organizavimo.
Ir, aišku, taip tik sutapo, kad Gedimino prospekte priešais Vyriausybę dabar atsiradę visiškai nuo Katedros, kur tik buvo leista paprotestuoti tarsi prieš bažnyčios hierarchus, link Seimo eismą jau užblokuojantys stulpeliai.
Taikūs protesto maršai ir net išprovokuojamos spontaniškos riaušės – irgi yra apie demokratiją, nepriklausomai nuo to, kad ir ką apie tai sau mano sarginiai režimo šunys, vis labiau iš policijos, skirtos visuomenę saugoti, ginti ir padėti, virstantys tik į mentus, taip energingai persistengiančius apsaugoti nuo visuomenės neramumų persibaiminusius valdančiuosius, kuriems taip primenama, kad tie nebėra jokiais tautos atstovais.
* * *
Tai irgi demokratijos forma, kurios tautai pritrūksta, kada establišmentas jau užsižaidžia beatodairiškame valdžios uzurpavime.
Jei patys nesusipranta – tauta gali juos ir nunešti velniop. Klausimas tuomet tik – kokiu būdu, ir kokios po to būna tokio plebso gaivališko pasireiškimo pasekmės valstybei.
Net jei revoliucijas Lietuvoje ir neutralizuoja masinė bei vėl po Seimo rinkimų atsinaujinusi emigracija, tai dar nereiškia, kad nereikia elitui pasimokyti iš 1939-1940 metų pamokų, kuomet šalies okupacija be jokio šūvio įvyko, švelniai tariant, tikrai ne be to meto elito savanaudiškų veiksmų ar jų neatsakingo prieš tautą neveiklumo pasekmių.
Ir turint omeny, kokia buvo tikroji parlamentarizmo ir demokratijos institucinė būklė tarpukario valstybėje.
Deja, bet tuomet net ir visuomeninės bei politinės organizacijos dažnu atveju buvo gerokai įtraukesnės, nei yra dabar mūsų valstybėje, kurią iš esmės galima vis labiau tepavadinti tik mirusia respublika™ (kur respublika yra atstovaujamos demokratijos forma).
Tiesą sakant, jau taip kelinta save skambiai vadinanti “partija“ net nebesugeba savo partiečių tarpe surasti tikrų lyderių (štai valdančioji – net nebesivargino rinkimų imituoti), ir vyriausybės vadovais pasiskiria kelintą kartą tik nepartinius bei dėl to visiškai jokios politinės galios neturinčius žmones, esančius tik kalbančiomis kojinėmis™.
Nebėra politikų konkurencijos rinkimuose, nebėra idėjų konkurencijos politikoje, nebėra ir išvis jokios politinės kultūros, visą argumentavimą suvedus jau tik į ad hominem etikečių klijavimus įsivyravusio meinstryminio ir taip “teisingo“, nes “progresyvaus“ naratyvo oponentams, tuos marginalizuojant ir dehumanizuojant: vatnykas, runkelis, budulis, kremlinis, radikalas, marginalas, naciukas, homofobas, ksenofobas, ir pan.
Ir netgi, kaip matome, kad dabar prieš veidrodį dėl savo išvaizdos ir ūgio kompleksuojantiems, jau net gali patyčių objektu tapti kitų turimas natūralus fizinis patrauklumas. Ir jau vis labiau užkliūna tradicinės šeimos vertybės ar netgi tautiniai idealai, istoriškai vis padėdavę mūsų tautai šioje tėvynėje išlikti bei kovoti dėl savo šalies laisvės ir nepriklausomybės.
* * *
Tik va dabar įdomu: kieno tos šalies ir kieno tos valstybės?
Ir kas tie visi žmonės, kurie taip sakosi mus tame mūsų parlamente atstovaujantys.
Ir tikrai – mus?
Atsiprašau, aš šitų godžių melagių tai tikrai nerinkau, tad prisipažinkite dabar, nevidonai, kurie čia man ant mano galvos juos išsirinkote, ką?!
* * *
O kitiems sakau ačiū, kad skaitote, ir didžiausias ačiū – remiantiems per Patreon.
Komentarų: 15
Comments feed for this article
2021-05-18 21:13
Mamertas1
Gerbiamas autoriau, niekaip nepavyksta suprast požiūrio į Latvijos, Estijos, Nyderlandų, Izraelio ir pan. rinkimų sistemas, nes jos yra grynai proporcinės. Apskritai Europoj be Britanijos, nežinau jokios kitos valstybės su grynai mažoritarine sistema.
Tai reik suprast Respublikų ir demokratijos žemyne nėra iš viso?
2021-05-18 21:19
Skipper_LTU
Konstitucijos 55 straipsnis: “Seimą sudaro Tautos atstovai – 141 Seimo narys, kurie renkami ketveriems metams remiantis visuotine, lygia, tiesiogine rinkimų teise ir slaptu balsavimu.“
Kurios dalies žodyje tiesiogine vis nesigauna suprasti?
2021-05-19 09:09
Vytautas Danilevičius
“Tiesioginė“ reiškia, kad nėra jokios “rinkikų kolegijos“. Estijoj prezidentą renka netiesiogiai. Kadangi jau kelis metus jį neįmanoma išrinkti parlamente- tenka rinkikus naudoti. O ar sąrašas, ar ne sąrašas- čia neturi reikšmės. Savivaldybės tarybas visą laiką pagal sąrašus renkam. Visus 30 metų.
2021-05-19 09:39
Skipper_LTU
Tiesiogiai – tai kai balsuoji už kandidatą tiesiogiai, o ne už sąrašą, kurį tau parinko partija. Kai buvo rašoma Konstitucija, priminsiu, Aukščiausia Taryba visa buvo išrinkta vienmandatėse, ir niekam nekilo klausimų, kad galima kitaip. Tačiau 55 straipsnį landsbergistai papildė išlyga, kad nustato įstatymas. Tam pritarta, nes atrodė, kad tas įstatymas taip ir nustatys.
Tu dar jaunas, o aš puikiausiai pamenu to meto propagandą apie “būtinybę stiprinti partijas politinėje sistemoje“, todėl kompromiso dėlei į įstatymą įtraukta daugiamandačių rinkimas pusei narių, kam dalis bebrų ir vėl pritarė. Tai metas arba grįžti prie Konstitucijos laikymosi, arba keisti straipsnį. Bet su jūsų šušara – tai per nagus tik trenkti ir spyrti į pasturgalį, kad nešdintumėtės nuo vaizdo, nes dar nebuvo istorijoje tokios šutvės, kuri per mažiau nei pusmetį taip sukiršintų piliečius.
2021-05-19 10:35
IMHO
Tikrai pritarčiau, kad būtų visi išrinkti vienmandatėse, nes geriau jau kvaili žmonių pasirinkimai, nei politinių partijų manipuliacija su sąrašais ir nerinktų asmenų atsiradimas pagal partinius kelių asmenų sudarytus savo sąrašus. Politinė sistema turėtų, labiau paprakaituoti ir realiau pristatyti savo idėjas ir jai atstovaujančiuosius, o ne tik įsirašyti į sąrašą save…
2021-05-19 17:37
Skipper_LTU
Sutinku, eksperimentas su partijų sustiprėjimu žlugo – metas grįžti prie Konstitucijos tiesioginio 55 straipsnio laikymosi. 🙂
2021-05-19 11:06
Mamertas1
Gerbiamas autoriau, šiaip Konstitucinis teismas žodį “tiesiogiai“ aiškina kitaip. Ekspromptu konkrečios nutarties neprisimenu, bet galima paieškot.
Jei gerai atsimenu, tai būtent Landsbergio frakcija Atkuriamąjam seime siūlė proporcinę rinkimų sistemą, o Brazausko- mažoritarinę. Todėl rezultate turim mišrią.
Britų sistema irgi leidžia turėt milžinišką daugumą gavus vos 30 proc. balsų.
O aktyvumo problema sprendžiama paprastai- įvedant pareigą balsuoti (papildant Konstituciją).
2021-05-19 17:39
Skipper_LTU
Ką ir kaip bei kodėl turime – aš tik ką pats parašiau. Balsuoti prievolės nereikia – reikia padaryti prievolę registruotis patiems iš anksto, jei nori balsuoti. Britų sistema nėra ideali vien dėl antrojo turo nebuvimo (jie dažniausiai taip patys sako) – pagal jų sistemą, tai dabar turėtume prezidente Ingridą, o ne Gitaną. Ir Seime daugiau TS-LKD mandatų, nei dabar yra, nes antrame ture šie prapildinėjo visiems, netgi jūsų korumpuotai partijai. 🙂
2021-05-21 15:34
Mamertas1
Na konservatoriai 2000 metais pažaidė su antro turo panaikinimu. Rezultate po seimo rinkimų frakcijoje turėjo 9 narius.
2021-05-21 15:54
Skipper_LTU
Tėvyniasąjunginiai yra nepralenkiami šaudymo sau į kojas Lietuvos čempionai. Radote su kuo susidėti… 🙂
2021-05-21 17:23
Mamertas1
O tipo yra geresnių variantų šitame etape? Šiaip ta meilė yra tokia. Seime mylime TS-LKD, o kokioj Klaipėdoj ar Plungėj- nekenčiame.
2021-05-21 17:59
Skipper_LTU
Jums, kaip už korupciją teisiamai partijai, tai kolegų pagal cechą apstu: Darbo parcyja, “socdemai“, gal netgi ir valstiečiai su liankaiz. 😀
2021-05-31 08:03
Darbo pasiūlymų tiek daug, o visi bedarbiai – tik tinginiai! | Keverzonės kreida ant grindinio
[…] landsberginių kompromisas, prieštaraujantis Konstitucijos 55 straipsniui, vietoje dalies tiesiogiai renkamų seimūnų paliko juos parinkti partijoms, kas, neva, kaip buvo melagingai arba naiviai (toks tad ir […]
2021-06-01 17:22
IMHO
Hahaha…
Šio blogo autoriaus mintys ir pasiūlymai tiesiai ant stalo mūsų valdžiai, štai iš kur jie semiasi puikių idėjų. Kas kad atvirkščiai interpretuoja 🙂
Konservatoriaus Andriaus Vyšniausko vadovaujamos rinkimų reformos pataisų rengimo darbo grupės sudarymui Seime stengtasi ne veltui. Aiškėja, kad teikiamais pasiūlymais politikai rengia tikrą rinkimų sistemos perversmą. …. siūlymas keisti Seimo rinkimų sistemą ir atsisakyti vienmandačių rinkimų apygardų. Tai reikštų, kad į Seimą būtų renkama tik pagal politinių partijų sąrašus.
https://m.delfi.lt/lietuvoje/article.php?id=87350263&fbclid=IwAR3-rVYSFmMl4gV5ZtOsN9j87-ulo4dy3QD6LQKXJBRUiqoO92NdU7xHFbw
Tikrai, kad rinkimų perversmas ir tuoj mano ironiškas HAHAHA pavirs tikrai graudžiom ašarom, nes neturiu tiek stiprybės net ironiškai žvengt…
2021-06-01 17:43
Skipper_LTU
Taigi aš apie TS-LKD kėslus ir planus jau rašiau išsamiai čia: https://punkonomics.wordpress.com/2021/04/12/vyriausybe-8/
Keista, kad tik dabar visi sukruto. Matyt, kad propagandistams algas jau reikia kelti, nes tie laikinai “pametė“ savo lojalumą valdantiesiems. 🙂