Senokai, matau, jau nesijuokėme čia iš klajojančio lietuviškų darbdavių cirko chapiteau su jų nejuokingais HujaRo eičaro klounais.

O vertėtų, kai šaikos marionečių sociopatinė PIŠ bobiausybė pokyčiais po pokyčių vis giliau stumia šalies ekonomiką nuo krizelės link niekada taip gerai ir negyvenimo lygio, įskaitant ir faktiškai jau sužlugusią darbo rinką, kurioje voltižiruotojai susikeitė su fokusininkais, bandydami priversti šuoliuoti pastipusį ponį, o lyno akrobatės demonstruoja mirtinai kamasutrinius špagatus jau ant panelio, guosdamos save mintimi, kad fakyrui daro tai, ką angliškai pasako to vardas, bet įgūdžiai ryti kardus gilia gerkle uždirba honorarus įteisintuose linksmuolių barų užkabariuose.

Allez hop!

O štai ir pats darbo skelbimas:

Šis konkretus darbo skelbimas yra paimtas iš cė vė banko (nuorodos neduosiu), bet šiaip tokių skelbimų apstu ir kituose cė vė online arba tiesiog cė vėl po taško el tė bei panašiuose lietuviškuose darbo skelbimų portaluose, kurie už reklamą čia man nesusimokėjo, o jų darbo skelbimų vartotojai yra ne jų klientai (dar ko – juk veltėdžiai!), bet darbdaviai, kurie už tuos skelbimus susimoka.

Todėl, kaip sakydavę dar “prie Smetonos“ prašmatniame restorane Laisvės alėjoje priešais mano būsimą ekonomikos ir vadybos alma mater: kas panelę maitina – tas panelę ir šokdina!

Tiesa, dažniausiai tuos skelbimus talpina pačios panelės iš HR (t.y. H*j Reikalingos, kaip sakė viename mafijos vadybos vadovėlyje, o tikrai neišeina apkaltinti Cosa Nostra prasta kadrų atranka). O HR panelių, vykdančių darbui atranką, supratimas apie realų darbą, deja, yra lygus burunduko supratimui apie aerodinamiką – lygiai iki tokio lygio, kol jo grubiai nepaspiria, kad praskristų balistine trajektorija į kūdrą užsikurkusių varlių pabaidymui.

Kitaip tariant – joks.

Kaip ir rašant šį tekstą joks burundukas nebuvo paspirtas į jokią kūdrą bei jokių varlių taip irgi neišgąsdino.

Čia yra tas burundukas, o ne tai, apie ką jūs, husarai, pagalvojote… (gif iš tenor)

* * *

Tai pažiūrėkime, ko gi ieško viena iš ne pirmą dešimtmetį veikianti nacionalinės reikšmės regioninė gamybos įmonė, garsinanti Lietuvą savo eksportiniais pasiekimais mainais į pajamas įvairiomis valiutomis.

Pavadinimą, suprantama, aš išėmiau, bet ne tam, kad tik šita įmonė verta pagyrų (ar ko ten ji verta po šio teksto?) – tokių skelbimų ir įmonių yra Lietuvoje apsčiai.

Galima nusiųsti savo CV. Galima netgi nunešti atspaustintą (pro vartus neįleis – karantinas ir šiaip apsauga). Galima bičiulio paprašyti, kuris pažįsta vadovus, kad tas tavo CV persiųstų ir tave jiems parekomenduotų.

Galima būtų tikėtis, kad bent mandagiai iš padorumo padėkos su neigiamu atsakymu, jei jau netinki, ir gal netgi naivoka tikėtis, kad iš pagarbos bičiuliui netgi pakvies formaliai pasikalbėti (teko keliskart taip nueiti – kavos gavau ne visada, bet savo gamybą aprodydavę man tikrai visada).

Mažiausiai galima buvo tikėtis, kad net bičiuliui nepasakys, jog tokio locho kaip aš net į atsifutbolinantį pokalbį nepasikvies – tik ne bičiulis durniaus vietoje tuomet lieka, o padorumo neturinčiais šūdžiais va tokie “darbdaviai“.

Tad dabar gal aišku, kodėl ir vėl (sic!) ieško, ir kodėl prisiminiau, kad senokai iš tokių “ieškančių ir nerandančių“ nevykėlių darbdavių ir jų HR kalbančių burna specialisčių nesišaipiau.

“Komandinis darbas ir motyvacija!“ – o jūs apie ką pagalvojote? (gif iš tenor)

* * *

Tai ko čia ieško?

Rašo: marketingo (lietuviškai – rinkodaros) vadybininko (lietuviškai – tai tokio žodžio ir nėra).

Jei kas pamiršote, kuo skiriasi marketingas nuo pardavimų (apie ką jau rašiau štai ir čia), tai trumpai pagal jų paskirtį: rinkodaros tikslas yra sukurti srautą potencialių klientų, o pardavimų tikslas yra jiems įpiršti tą prekę ar paslaugą – ir netgi pardavimai turi tris esminius skirtumus pagal funkcijas, apie ką rašiau čia, bet šiame skelbime gi ne pardavimo specialisto ieško, tai ir nesiplėskime.

Žodžiu – reikalingas rinkodaros specialistas, kurio darbas yra sukurti klientų srautą įmonei: gal pritraukti naujų klientų (iš čia ir marketing mix apie promotion bei pardavimo kanalus, t.y. placement); gal esamų klientų lojalumo padidinimas arba senų susigrąžinimas (iš čia ir branding bei kainodara su akcijomis, bonusais bei diskauntais ir pan., kas vadinama tame “komplekse“ price); gal esamoje rinkoje reiks didinti konkurencingumą (faktiškai, visi 4P iš to marketingo komplekso), ir pan. – daug aš tų tuščiažodžių galiu čia pridėlioti (gi studijavau tarptautinę prekybą juk magistratūroje cum laude lygiu!), tarp mūsų, “profesionalų“, kalbant, aha.

Labai dažnai HR bevingių makaulių supratimas apsiriboja “nu če reklamščikas, tipo“ – taip ir surašo savo skelbimuką, dažniausiai prikaišiodami visokių jau minėtų mano buzz words (kur tik buzz ir no words).

Ir faktiškai, žinote, tos mergaitės tikrai dažniausiai netyčia netgi akies neišsiduria bei dantų neišsimuša pataiko!

Čia buvo kreivas kamuolys, skaitau! (gif iš tenor)

Nes kainodarą ir taip skaičiuoja įmonėje kažkas einantis įmonės ekonomisto pareigas (netgi gal buhalterija), o pardavimo kanalais rūpinasi kokie nors pardavimo “vaBybininkai“ bei užsakymų formintojos panašiais nieko nereiškiančiais darbiniais titulais vietoje jų darbą įvardinančių konkrečių pareigų pavadinimų – nes vadybininkas yra vienas iš tų beprasmių parazitinių žodžių ne tik mūsų kalboje, bet ir bendrai vadybos moksle, kurį pas mus išmano ne prasčiau už krepšinį (šiemet “elektros laidai“ žais su “makulatūros statyba“ dėl Lietuvos čempionų vardo?) ar virusologiją kiekvienas seimūnas, ministrė ar koks durmenų mokslinykas sudurtine anytos bei metrikacijos pavarde.

Tad jei kada esate dirbę “prie marketingo“ toje rinkodaroje, tai žinote pareigas, kurias slepia tokie įmantrūs žodelyčiai kaip brendingas bei markėtyngas, ar skirtumą tarp bė-tė-el ir a-tė-el – tad galite ir papromoušyti, ir autdorais pasirūpinti, ir POS [s]karuliais prie leiblų, a-nea?

* * *

Pirmasis punktas pareigų aprašyme iškart pasiunčia į techninį nokautą (čia bokse kai jau kapiec, bet dar ant kojų stovi ir sąmonės nėra praradęs) – ieško to, kas… “organizuoja gamybą“ (gamybos vadovo?) ir “organizuoja pardavimus“ (pardavimų vadovo?).

Tai jau ieško trijų darbuotojų, kaip matome:

  1. rinkodaros specialisto,
  2. gamybos vadovo ir
  3. pardavimų vadovo.

Ir mat juos šunes, pardavimus su rinkodara tas vadovas kažkaip suderins, manau, pasisamdydamas po vieną “specializuotą specialistą“, ar kaip ten, atsiprašant už sviestuotą sviestą bei gyvus gyvūnus (mačiau tokį ženklą ant krovininio sunkvežimio)?

Bet tai reikia dar ir eksporto organizatoriaus su muitinės deklaranto patirtimi matyt, nes… “formina eksporto ir importo dokumentus“!

Kiek jau – keturi viename? Norėtumėte!

Kai “durys“ buvo svarbiau už “langus“ (Jim Morrison iš The Doors)

Penktasis specialistas, kurį per tris pareigas, tebūnie, apjungsime į vieną transporto bei logistikos specialistą, kuris “aktyviai ieškos krovinių“ (kieno krovinių?) “ir vežėjų transporto sistemose, organizuos krovinių pervežimą“ (kaip pernai dirbęs logistikoje, tai norėčiau tiksliau žinoti – kalbame apie ekspedijavimo ar transportavimo veiklas, nes, kaip sako mano kukli patirtis, jos yra absoliučiai skirtingos!) bei dar ir “koordinuos įmonės transportą“ – kitaip tariant, dar bus ir transporto vadovas, nes nemanau, kad bus tik vairuotojų skyriaus vadovas, atsakingas už tų darbo laiko apskaitą.

Jei nesate stalius arba ginekologas, tai jau susiskaičiavote visus 5 pirštus ant vienos rankos…

* * *

…ir kas netrukdo jums pradėti lankstyti kitos rankos pirštukus!

Nes štai ir šeštojo specialisto viename prireikė, kuris “užsiims, atsižvelgdamas į rinkos tendencijas“ (kad ir ką tai jiems reikštų) internetine šitos įmonės veikla, tvarkydamas ir įmonės tinklapį, ir užsakymus per e-shop, o po to, be abejo, tuo, apie ką kalbėjau aukščiau, rūpindamasis ne virtualia “reklamodara“, o realiomis etiketėmis bei netgi (čia jau aštuntas specialistas, nesupratau?) “reklaminės spaudos maketavimo darbais“.

Žodžiu, grafinio dizaino specialistas su IT kodavimais viename, nors šiaip bent du prie tų jau penkerių ar šešerių – pamečiau realų skaičių (tfu-tfu-tfu ant jūsų pasiūlymo eiti į stalius, ginekologai vojeristai jūs!).

Kai atsiveria netikėtos perspektyvos (iš k/f Big Lebowski)

* * *

Reikalavimai kuklūs, kaip ir dera “tik vadybininko“ lygiui: kompiuterinis raštingumas (mokėti gėmailą pasitikrinti?), anglų kalbos žinios (“du jū spyk londė?“), vairuotojo pažymėjimas B kategorija (taksisto darbo patirtis nereikalinga?), nieko nereiškiantys prirašyti čia “atsakingumas, kruopštumas“ (prie kurių dar reikėtų nepamiršti “komandinio darbo“ ir “žalingų įpročių neturėjimo“).

Svarbu dar ir privalumas (gi ne vienas susigundė tokiu patraukliu darbo skelbimu!) – tai “patirtis dirbant apskaitos programa Rivilė“.

Kas reiškia, kad čia taip apskaitininko ar netgi jaunesniojo buhalterio kompetencijos tikrai reikalingos papildomai, taip samdomų specialistų viename skaičių priartinant jau link 9 (jei nepamečiau skaičiaus, kaip sakiau).

Taip devyni skirtingi specialistai eis vieno absoliučiai su jais nesusijusio ir pavadinto marketingo vadybininku rinkodaros specialistu pareigas.

De-vy-ni!

Su sąlyga, kad visus skelbime jau išvardino, aišku.

Nes ta vairuotojo B kategorija sukelia tokių miglotų abejonių, toliau nematant, kad duos tarnybinį automobilį asmeninėms reikmėms (atvirkščiai – duos įmonės automobilį darbo reikmėms, tad, kaip nuostabu, kad nereiks jums savo automobilio naudoti svetimam pelnui uždirbti!) – ir teks taip važinėti “po rinką“, kas paprastai yra kokio įmonės “merčerio“ ar pan. pareigos.

Dešimt.

Taip, pagal pareigas – dešimt darbuotojų, bet samdo vieną.

Taip ir nesuprasi – ar įeina į atlyginimo paketą, ar į pareigas… (iš k/f The Wolf of Wall Street)

* * *

Atlyginimo pasiūlymas tikrai “solidus“ – net €1’200 “ant popieriaus“!

Kas reiškia, kad gausite į rankas (ar tiksliau – tik banko sąskaitą, nes kova su šešėliu kasininkių valdžiai yra vienintelė veikla, kuo gali užsiimti be zadanijų iš viršaus, nors ir tai, turbūt, dėl tokio savarankiškumo dera abejoti), tai tik… €793.56 per mėnesį. Ir nesipiktinkite taip – gi jūs darbdaviui kainuosite net €1’221.24!

Kitaip tariant, priklausysite tai 73% (ar dabar jau didesnei) daugumai dirbančiųjų Lietuvoje, kurie neuždirba per mėnesį net vidutinės algos!

Dirbdami 10 žmonių darbą, tad, matyt, dera skaičiuoti, kad aukščiau minėtas koks “gamybos organizatorius“ ar “transporto ir logistikos koordinatorius“ bei IT specialistas yra vertas mažiau nei €80 per mėnesį darbo užmokesčio.

Jei čia būtų išties verslas, tai, sutikite, yra labai psichopatiškas verslas, pasirinkęs drastiškai susimažinti savo veiklos sąnaudas, tiesiog dempinguodamas rinkoje atitinkamų darbų kainą, samdant paslaugas šiai veiklai iš šalies – t.y. outsourcing, kuomet ši veiklos taktika padeda taupyti įmonės veiklos sąnaudas, nes samdant ad hoc arba pagal poreikį perkant atitinkamą paslaugą taip sumoki per mėnesį mažiau, nei pasamdytum savo įmonėje nuolatiniam darbui tokį etatinį specialistą.

Nu bet kad ne!

Pigiau, kaip matome, jiems yra pasisamdyti va tokį “marketingo vadybininką“ vietoje dešimties etatinių arba pirkti tokias paslaugas rinkoje – aš labai abejoju, ar kokia IT įmonė už kasdienę įmonės tinklapio priežiūrą bei užsakymų priėmimą bei įforminimą internetinėje parduotuvėje ištisą parą ims mažiau net be PVM, ir kad grafikos dizaineris pakoordinuos krovinių pervežimą, įformindamas muitinės dokumentus.

O juk randa. Netgi provincijoje!

Ir pasisamdo – dar kartu žadėdami ir (čia skyrybos klaidos mano yra ištaisytos) “pastovų ir įdomų darbą stabiliai veikiančioje įmonėje“ bei “pastovų atlyginimą ir [nenurodytus] priedus, priklausančius nuo rezultato“ su “nuolaidomis, pietaujant įmonės valgykloje“ (nesakykite, kad dirbate už maistą – už jį reikia dar ir primokėti!):

Ir susiranda taip – iki kito taip karto, aišku.

* * *

Antroje skelbimo dalyje aukščiau, aišku, galite pažiūrėti, kokios buvo įmonės pajamos, ir kokius atlyginimus joje moka (taip smalsumo labui netgi išskaičiuodami, kokią dalį pajamų struktūroje šioje įmonėje sudaro darbo sąnaudų dalis) – šis “dešimties galų specialistas“ pakliūna tik į priešpaskutinį atlyginimų ketvirtį (todėl tik “vadybininku“ ir pavadintas, nes antraip jam algos gaila?).

Na, nebent tikrai pavyks užsidirbti premiją, spjovus kurį mėnesį į kitas su pardavimu nesusijusias veiklas ir susitelkus į apyvartos padidinimą tam rezultatui užfiksuoti, kadangi laiko banaliai viskam tikrai nepakaks, kadangi veiklų yra gi 10, o darbo valandų tėra tik 8 – tai tuomet koks skirtumas, jei kurią dieną vienomis iš pareigų net ir neužsiimsi?

Kiek taip žongliruoti šiame cirke įmanoma, nustumdinėjant pareigas iki tikėtino asmeninio žlugimo?

Šiaip net įdomu pavaldumas – koks vadovas ar vadovė yra atsakingi už šito specialisto darbą, ir kuris ten taip kasdienines užduotis sudėlioja, kad šis “rinkodaros specialistas“ nesumanytų uždėti skersą ant kurios nors mažiau reikšmingos veiklos, nes persiplėšti nei gali, nei nori už savaitinę algą, kurią sumoka tik už mėnesį?

Čia tik man atrodo, kad jokio verslo šiame sado-mazo atrakcione su straponais be lubrikatų išties ir nėra?

Pusšimtis atspalvių yra smagu tik namų šeimininkių fantazijose, o ne darbo santykiuose (iš k/f The Secretary)

Nes verslas yra ten, kur yra laisva rinka (su visa ta paklausos ir pasiūlos kintančia pusiausvyra) ir ten, kur darbdavys susimoka už darbo sąnaudas rinkos kainą. Jei sukamasi kitaip, tai yra ne verslas, o sukčiavimas – ką žodis suktis versle ir reiškia.

Ar dabar tik va tokia nuskurusi rinka su nuskurdėliškomis kainomis, ką?

* * *

Gali būti, kad šios įmonės darbo skelbimą parašė kokia nors vadovės padrūžkė, su kuria retkarčiais leidžiamas laisvalaikis “tarp mergaičių“ čiauškant visiškus niekus apie tai, kokie vyrai yra kiaulės, pažįstamos bobos yra paršai, o apsirengti vis tiek nėra ką, nors spinta nuo skudurų neužsidaro, o ir už tokią HR “paslaugą pagal paslaugą“ buvo sumokėta iš įmonės kasos, nes draugei vėl reikia naujo rankinuko, bet jos krušlys yra šykštuolis ir nebeduoda, nors ji jam kaip ir duoda, tačiau rankinukui pričiulpti jau trūksta motyvacijos, nes ji ne tokia – ji padori mergina!

Bet tokios aukščiau aprašytos situacijos ir reikalavimai darbo skelbimuose, deja, yra tipiniai, tai abejočiau, kad jei šioje įmonėje nėra HR (gi taip pagal visas mafijos rekomendacijas!), o skelbimą rašė prosecco pribembusi vadovės pažįstama namų šeimininkė, laikanti save instagramine influencere bei entreprenere su koučerio sertifikatu, tai ir kitur visas HR užimtas “svarbesniais reikalais“, šitaip ranka numodami į darbo skelbimus internetiniuose darbuotojų samdos portaluose.

Kai darbo rinkoje vien pagal Užimtumo Tarnybos portalą yra kone 16 registruotų bedarbių į vieną registruotą ten darbo vietą, tai kam su tais darbo skelbimais ir stengtis, tiesa?

Surašai nurodymus ir po to nurodai, kur jiems visiems pagal tą sąrašą eiti (iš serialo Parks and Recreation) 

Tokią labai tipinę situaciją, kuri Lietuvos verslą ir bendrai ekonomiką traukia net ne į laukinio kapitalizmo, o kažkokią iškreiptą neo-feodalizmo sistemą, turėtų pagaliau patvarkyti (visomis prasmėmis) tiek ir sociopatine tapusi melagingai vadinama “darbo“ ministerija, tiek ir jai pavaldi tik savo užimtumu besirūpinanti tarnyba (kai savo skelbimų portalą pagaliau irgi susitvarkys).

Net įstatyminių aktų neperžiūrėjus ir nepriėmus atitinkamų, jau vien liberaliai (sic!) konkuruojant savo darbuotojų paieškos paslaugos pateikimu – kas priklausytų ir pagal pareigas bei pavadinimą.

Tačiau ir šiame skelbime matote, kad pavadinimai ir išvardinamos pareigos net “labiau efektyvesniam“ verslui yra ne mažiau svetimos sąvokos.


Ačiū rėmėjams Patreon, kur šis įrašas iškart visa apimtimi buvo publikuotas 2022-05-22, ir dėkoju dar atskirai pabalsuojantiems savo pinigais per PayPal!