Aš apsižiūrėjau, kad įdarbinimo ir darbuotojų atrankos klausimais per mažai diskutuojama ir per mažai rašoma, o mano tinklaraštyje ta tema išvis buvo palikta nuošalyje. Šiuo įrašu pradedu, nes manau, kad metas paknebinėti visus cėvėšnykų ir eičarų tarpusavio karus, santykius, kelius ir jų klystkelius.

Nes aš buvau ir darbuotoju (šiaip ir vėl esu, kaip ir atviras pasiūlymams), ir darbdaviu (turiu netgi darbų saugos pažymėjimą kaip darbdavio atstovas, kas paprastai išduodama tik konkretiems fiziniams asmenims, nes juridinis asmuo tokios fukcijos vykdyti pagal įstatymą negali, nors ir yra faktiniu darbdaviu), ir dalyvavau atrenkant personalą, ir personalo patikrose tiek pagal kompetenciją ir kvalifikacijas, tiek pagal atitikimą saugumo reikalavimams, tiek lietuviškose ir užsienio įmonėse, tiek privačiose ir biudžetinėse.

Tad kaip ir dabar lemtis tokia, kad imsiuosi dabar jau kartkarčiais ir šitos CV temos, nes karma is a bitch and works both ways. Kadangi blėnių ir kliedesių apstu, o pasišaipyti jau iš to ne tik smagu vardan pramogos, bet ir tampa būtina, kad gal užkirstume kelią kvailybės plitimui.

* * *

Šįkart ganėtinai tipinis darbo skelbimas iš CV Banko tinklapio (skelbime darbo vietą praleidžiu):

ŽŪB – viena didžiausių Lietuvoje mėsos perdirbimo įmonių.

Ne, ne Mėslita (pavadinimas žinomas). Bet šiaip man smalsu, kokią informaciją perteikia žodis “viena didžiausių“? VLKK glušpetriai tai, aišku, sakys, kad jei jau didžiausia, tai ir esi tik viena tokia, o jei viena tokių, tai, matyt, yra ir kitų didelių, tai absoliutus būdvardis čia kažin ar tinka. [grammar nazi mode off]

Bet ne tame klausimas – man, tarkime, vis tiek neaišku, pagal ką tas dydis: apyvartą, darbuotojų skaičių, užimamą pastatų plotą ar rinkos dalį, EBITA ar gal pardavimų apimtis?

Ką turite omeny, valstiečiai iš tos ŽŪB?

Šalies ir užsienio pirkėjams siūlome daugiau nei 250 pavadinimų skanių ir kokybiškų kiaulienos, jautienos, vištienos ir kalakutienos gaminių,

Tai siūlote (bet niekas neperka?) ar parduodate?

Nes galima gauti pasiūlymą į snukį, bet nebūtinai gauti į snukį. Vienu atveju, gal skaudės ambicijoms, kitu – vis tik snukiui. Jei jums jokio skirtumo, tai gal užvožti?

O, beje, kas nors siūlo neskanių ir nekokybiškų produktų? Konkurentai, reikia suprasti. Bet šiaip tuščia klišė puikiai tinka pasakyti nieko. Tiksliau – nieko ir nepasakyti. Pavadinimą todėl galiu įrašyti bet kokį – nors ir Mėslitos.

o įmonės darbuotojams – atsakingą ir įdomų darbą,

Ką tu sakai? Ane?

kuriame Jūsų lauks draugiškas ir profesionalus kolektyvas,

Jei profesionalus, tai draugiškas jis bus paskutinėje vietoje.

Aš nesakau, kad čia visi lips per galvas ir naudos alkūnes karjeros “iššūkiams“. Sakau, kad neprofesionalu derinti šiuos du dalykus vienoje frazėje. Versle draugų nėra, yra partneriai. O jei samdyti darbuotojai yra profesionalais, tai, kaip sakoma, gal ir smagu su Petru apie žvejybą papliurpti, bet darbo interesai – pirmiau, ir su Petru bus dalykiškai kalbama tik apie darbą, nors ir apsikeitus mandagiomis frazėmis.

Žodžiu, dar viena nieko absoliučiai nereiškianti frazė, o apsišaukti profesionalu, įdedant neprofesionaliai suformuluotą skelbimą, reiškia, kad ir apie draugiškumus meluojate.

nauji iššūkiai ir tobulėjimo galimybės.

Tai bet koks naujas darbas yra naujas iššūkis, o ne senas. Dar viena tuščia frazė ir mintis, nenešanti absoliučiai jokios informacijos.

Ir dėl to tobulėjimo galimybių gal pagalvokite prieš siūlydami, nes paprastai norima “stebuklingų“ darbuotojų, kurie jau “tobuli“, o ne dar paimti kažkokius nedadarytus ir paskui juos tobulinti, ar ne? Kad ir koks “draugiškas kolektyvas“ būtų, bet jei jau “profesionalai“, tai neturėtų gaišti laiko “tobulinimams“, ar čia vėlgi – būtinas spaudos ženklų kiekis skelbime buvo?

Šiuo metu reikalingas marketingo projektų vadovas

Na, apie mūsų HR gebėjimus įvardinant reikiamą profesiją ar specialybę, tai išvis atskira daina. Bet, tarkime, šita abrakadabra žodžių, ką jums konkrečiai reiškia?

Aš, tarkime, dirbęs ir projektų vadovu, ir marketingo vadovu, įsivaizduoju, kad tai bus vadovo, t.y. aukščiau vadybininko, darbas, susijęs su marketingo projektais, tik kad jau projektų vadovo, tai tiesioginių pavaldinų gali ir nebūti, nes reikia derinti praktiškai kontraktorius, subrangovus ir visokį kitokį outsource, tuo pačiu derinant prie įmonės vidinių poreikių, susijusių su marketingu ir pardavimais, t.y. toks projektų vadovas marketingui bus jei ne pavaldus, tai atskaitingas komercijos direktoriui, marketingo vadovui arba pardavimų vadovui – nelygu kaip įmonė supranta to žmogaus funkcijas.

* * *

Dabar prisėskite, nes tolimesnis skelbimas gali nustebinti, kad jūsų įsivaizdavimas nelabai atitinka šitų HR “profesionalų“ iš ŽŪB (žemės ūkio bendrovė, nebėra tokio banko jau) mintį.

Darbo pobūdis:
Prekinių ženklų asortimento plėtra,

Ė… ką?

pakuočių tobulinimas ir kūrimas;

Pala pala…

Naujų produktų įvedimas į rinką;

Ta prasme?

Įmonės interneto svetainės ir paskyros socialiniuose tinkluose priežiūra;

Nesupratau? Pačiam ar, kaip aš aukščiau tikiuosi iš “projektų vadovo“ darbo pobūdžio, prižiūrėsiu prižiūrėtojus, ne?

Naujų prekinių ženklų kuravimas;

Truputį aiškiau, tik neaišku, ką ir kaip tuo kuravimu čia apibrėšim. Ir kodėl tuomet marketingo projektų vadovas, o ne kuratorius? Šiaip smalsauju, žinote, nes ne visi gi iki jūsų “profesionalumo“ tempia…

Kiti einamieji marketingo skyriaus darbai.

Tai mes irgi rašydavome į darbo aprašymą kiti einamieji darbai, kad paskui darbuotojas neatšautų, jog tai neįeina į jo pareigas. Lietuviškose įmonėse, žinau, niekas taip akių nedrasko, bet kad tai buvo amerikietiška kontora, tai ir darbo etika kita – gali ir pasiųsti toli, jei į darbo pareigas neįeina, o atėjęs bandytum prašyti.

Suprantate, vat nedraugiškas kolektyvas buvo. Bet profesionalus. Skirtumą dabar jaučiate?

Profesionalas nedirbs darbo, kuriam nebuvo samdytas. Bet kad šitą suvoktum, reikia irgi būti profesionalu. Šis visas skelbimas yra epic fail, bet čia tikrai dar ne pabaiga.

Reikalavimai:
Aukštasis universitetinis išsilavinimas marketingo srityje;
tokio darbo patirtis;

Čia kaip ir logiška. Na, nori žmonės marketingisto, o ne vadybą baigusio, kuriam marketingas irgi puikiai sekėsi? Kas gi šiais laikais diplomų priedus žiūri?

Aš žiūriu.

Ir dar primenu, kad visus VU TVM diplomus nuo 2004 metų laidos laikau negaliojančius, ir tai tęsis tol, kol mano grupioko pono Gedimino Kirkilo diplomas nebus anuliuotas ir viešai atsiprašyta visų jo “bendrakursių“, kurie šito pono nematė nei vienoje paskaitoje, nei viename gynime, o dar jis turėjo akiplėšiškumo teigti, kad gavo diplomą ir parašė (ane?) magistro tezes, įvertintas 9 iš 10, kuomet neturi netgi bakalauro ar jį atitinkančio diplomo.

Šiaip galima būtų ir visus VU diplomus nuo tų metų laikyti niekiniais, bet gal kiti fakultetai savo reputacija neprekiavo.

Verslumas,

WTF??? Jei žmogus verslus, jis nėra samdinys. Taškas. Nebent jis eis į darbą daryti tuo pačiu ir lievas chaltūrkes prie algos prisidurti. Tai jums tokio verslumo reikia, ką?

organizuotumas,

Tuščia ir nieko nereiškianti frazė, kuri tiesiog prašo laiku ateiti į darbą ir prioritetą skirti darbo užduotims, o ne feisbukintis darbo metu. Nes netgi mėsos sūdytoja jūsų ceche yra organizuota, net jei neįsivaizduoja, kas tas facebook išvis yra.

savarankiškumas,

Kad dukart kartoti nereiktų?

kūrybiškumas;

Aš, tarkime, neįsivaizduoju marketingo specialisto be šitos savybės. Nesu tikras, kad ją reikėtų čia pakartoti.

Bet kad pabrėžti reikėtų, nes pasimeta tarp viso to balto triukšmo, tai tikrai – ji čia yra esminė, mano galva. Nors man kaip ir aišku: jei marketingas, tai ir taip akivaizdu, kad reikia mąstymo out of the box.

Puikūs darbo su Adobe Photoshop, Corel Draw įgūdžiai;

Ir va čia mane galutinai pribloškė šitie valstiečiai iš ŽŪB savo “profesionalumu“.

Kokias penkias minutes bukai spoksojau į protuoklio vaizduoklį nieko nesakančiu žvilgsniu (meluoju, 10 minučių, ir jų atgal neatžiūrėsiu jau).

Aš nesupratau, jūs, ponai ūkininkai, ko ieškote? Dizainerio? Ar projektų vadovo ant samdomų dizainerių?

market

Reikiamas specialistas pagal aprašymą (foto iš mirago.com.br)

Ar čia dabar toks “ūkiškumas“ (tiksliau būtų šykštumu vadinti, aišku) pramuša, kad papigiaja nusiperkate kokio studentėlio (“nu tu čia, tipo, papaišyk ką nors“) darbą, o kad būtų panašus į reikiamą, tai damušinėja šitas “projektų vadovas“? O jei reikia “ant smūgio“, o pinigėlių nėra tam, tai tegul jis papeckioja?

Peckeliai jūs, peckeliai…

Geros anglų k. žinios.

Čia kad fotošopo meniu gebėtų perskaityti? Tai ir taip turi mokėti, jei puikūs paišytojo įgūdžiai, ar ne?

Ir dar net jei jums ne dizainerio reikia toms pakuotėms ir logotipams paišinėti, tai kam ta jam išvis anglų kalba? Aš jau supratau, kad nieko bendro jo darbas neturi su projektų valdymu. Nelabai ką turės ir bendro su marketingu, kaip matau.

Tai ta anglų kalba reikalinga kam? Kad jei kas parašys laišką į marketingo ir pardavimų skyrių, tai išverstų, ką rašo, nes čia sėdi “draugiškas“, bet profesionalus dar nuo žempromchoztresto (ar kaip ten vadinosi – agropromu?) laikų, o tos tetos angliškai taip ir neišmoko?

Professionals, my ass.

Mes jums siūlome:

Ir ką gi jūs, krachaborai nedamušti, dar po to galite pasiūlyti, ką?

Atsakingą, aktyvų ir įdomų darbą vienoje didžiausių įmonių;

Bullocks,- kaip atsakė 101 oro desanto divizijos vadas vokiečių pasiūlyme kapituliuoti mūšyje prie Bulge 1944 metais.

Išversti?

Profesinio ir asmeninio tobulėjimo galimybes;

Na, jei paimtumėt kaip iš tiesų marketingo projektų vadovą, tai tikrai patobulėčiau fotošopinime, kaip matau.

Konkurencingą atlygį.

Paprastai taip užrašo tie skūpailos, kurie dreba dėl kiekvieno centuko, kad, neduoktudie, nepermokėtų kam algos. Vat ir visa jūsų “konkurencija“.

Antraip parašytumėt skaičių, o mes jau nuspręstume, ar jis konkuruoja rinkoje. Nebent konkuruojate pigumu, tada, aišku, girtis nelabai kuo ir išeina.

Ir išvis, kada nors šitoje šalyje bus pradėta rašyti baziniai atlyginimai skelbimuose?

Ar tam reikia, kad Seimas priimtų tokį įstatymą ir pataisas Darbo kodekse, kad darbo skelbimuose atlyginimus privaloma nurodyti, o jei darbuotojas negauna parašyto (apie priedus – atskira kalba), tai darbdavys baudžiamas Darbo Inspekcijos?

Štai dėl ko derėtų visokioms profsąjungoms kovoti ir tai visų pirma Trišalėje Taryboje sutarti, o ne svaigti apie DK (ne drąsiaus klystkelis, darbo kodeksas) “liberalizavimus“ ir kaip tai nustekens vargšus darbuotojus, jei, tarkime, bus įteisinti faktiniai viršvalandžiai.

Atlyginimas:
Derybų klausimas

Taigi jau sakėt, kad konkurencinį siūlot, ką jau čia dar derėtis reiks? Čia jau be konkurencijos turi būti. Jei šalyje yra vidutinis atlyginimas €492, tai čia, be abejo, bent jau €500 iškart drąsiai galima įrašyti.

Bet kai ne keturi skaitmenys, tai negi tokį mizerį į skelbimą rašysi, aišku. Tada ir pakūkčioti galima, kad santykis sumažėjo 3,4528 karto, nes anuomet nors skaičius padoriau atrodęs.

Ar negalima, nes čia kaip – “neprofesionalu“ ar “nedraugiška“ dabar?

O tuomet – kokius blėnis išvis skelbime surašėt, ką? Ir bent jau jūs patys suvokiate, kokio specialisto ir kokiam darbui ieškote?

Nes suplakti tris specialybes į vieną ir užpilti tuščiažodžiavimu apie draugiškumą, profesionalumą ir tobulėjimo iššūkius – reiškia, meluoti per visus galus ir išstatyti save idiotais.

Ir pasakykite ačiū, kad įmonės neįvardinu.

* * *

Tema neuždaroma, bus ateityje tokių apžvalgų daugiau.