* * *
Šioje dalyje tik apibendrinsiu tai, ką mes vadiname teisėsauga, ir kas pirmiausia patirs kontaktą su priešu, jei konfliktas su Rusija iš kvazi-karo pereis į hibridinio karo fazę (konvencinio karo atveju kontakte dalyvauja kariuomenė, o teisėsauga pasitraukia į užnugarį).
Sakoma, kad sukurti kariuomenei reikia trijų mėnesių, policijai – trejų metų, o žvalgybai gali ir trisdešimties pritrūkti.
Aš nesiimsiu vertinti VSD – kaip kontržvalgybos institucija, jie privalo identifikuoti ir neutralizuoti ne tik priešo šnipus, bet ir prisidėti aktyviai prie politinės liustracijos, identifikuodami priešo įtakos agentus, kenkėjus ir sabotažo bei diversijų veikėjus, netgi kai tie neveikia, o tik rengiasi ar rengia pradinį parengiamąjį darbą ar renka jiems reikiamą informaciją.
Su VSD mes visada turėjome daug problemų, kartais perdėtų, o KGB skausmingi prisiminimai tautos sąmonėje neleidžia iki šiol deramai pažvelgti į šios srities tinkamą aprūpinimą tiek žmonėmis, tiek ir finansais. Bet kokia klaida priimama itin skaudžiai ir nepalankiai visuomenės nuomonėje. Nuolat iškyla kažkokie klaniniai nesusipratimai, tad ir dabartiniam vadovui tyla tapo gera byla.
Tarnyba VSD iki šiol nelaikoma prestižine netgi tarp teisėsaugos pareigūnų, nors situacija po truputį keičiasi, ir vis daugiau kriminalinės policijos pareigūnų pereina dirbti į VSD (kaip ir mano draugas). Ir po truputį jau, dėka Mečio Laurinkaus, o dabar jau ir dabartinio direktoriaus Gedimino Grinos, VSD fokusuojasi į pritinkamas veiklas, nebeužsiimant kitų teisėsaugos funkcijų dubliavimu (kova su kontrabanda kaip prie Jurgio Jurgelio, antikorupcija ir pan.).
Kova su korupcija irgi svarbi, tad STT darbo bendram krašto gynybos potencialo stiprinimo labui čia irgi užtenka, nors ir nepanašu, pirmu žvilgsniu, kad jie yra kariškiai (ir kas mane iki šiol erzina, tai palikimas šitos rusiškos “vidaus tarnybos“ sukarintos struktūros su kariniais laipsniais teisėsaugoje).
Džiugina ir tai, kad dabar ta pati policija nebenusimetė vindikacijos savo struktūroje, pavesdama išorinei STT, o ir pati aktyviai veikia, valydamasi nuo korupcijos sistemos viduje. Nestebina, nes tą inicijavo patarėjas (man patinka toks civilis rangas, kurį jis turi) Povilas Malinauskas, kuris ne šiaip galvoja “dešiniu pusrutuliu“, bet vadovavęs tiek STT, tiek ir VSD.
Bet vat pati VRM sistema manęs taip nedžiugina.
* * *
Turiu pažiūrėti, kas tas vidaus reikalų ministeris.
O taip, gi buvęs kelių policijos, buvęs generalinis policijos komisaras – Saulius Skvernelis.
Kaip policijos šefas, tai jis buvo silpnokas.
Šveiko nuotykiai po pasaulinio karo (iš respublika.lt)
Liūdniau, kad jis silpnas ir kaip ministeris, atsakingas už visą šalies “vidaus tvarką“ (policiją, sienų apsaugą, priešgaisrines ir gelbėjimo tarnybas) bei netgi savivaldos reikalus (ne, Druskininkų caras R. Malinauskas, galimai prikišęs nagus prie HESo užambalinimui, kai jo tėvas yra sovietinio sąvartyno Grūte savininkas, yra šios asocijacijos galva, bet nenuostabu, jei supainiosite).
Na, tarkime, negebėjimas spręsti netgi elementaraus Bendrojo Pagalbos Centro tarpžinybinio konflikto (net nekalbant apie sudėtingesnį dalyką, kaip civilinė sauga) arba išlindusi korupcija Migracijos Departamente, kuomet paaiškėjo neteisėtas leidimo gyventi Lietuvoje (ir judėti visame Šengene!) išdavimas – aišku, palikimas jam teko, bet kur jo aiškūs ir ryžtingi veiksmai sprendžiant?
Aš jau nekalbu apie policiją – ten vienaip ar kitaip, bet jų funkcija aiški, ir hibridinio karo atveju jie veikiau praneš labiau kontaktui parengtas institucijas ir pajėgas, nei patys savo pistoletais prieš specnazą mosuos (o ir nemosuos, ir iki dabar kviečia antiteroristinę rinktinę ARAS, kada tenka su ginkluotu įkaitų grobėju, tarkime, aiškintis).
Bet kokie reikalai VSAT?
Sienų apsauga, paaiškėjo, nelabai netgi turi pakankamai amunicijos atremti ginkluotą užpuolimą. Kaip ir nesiruošia išvis bet kokiam pirmąjam kontaktui, kada priešo šarvuočiai kirstų mūsų sienas. Net nekalbu, kad išlaikytų – bet nelabai ir pristabdytų.
Galop, netgi jiems reikalingi laivai yra KJP pavaldume, o ir SARS (search and rescue at sea) tarnyba yra ne pakrančių apsaugos, o kariuomenės funkciniame pavaldume.
Ir, tarkime, kaip jūs identifikuosite tokį sovietinį atavizmą VST (viešojo saugumo tarnyba) – atskirsite juos nuo vojentorge apsiprekinusių opolčencų, kuomet vėvėšnykų stiliaus kamufliažas, kalašnikovai ir rusiško pavyzdžio ekipuotė, tarpusavio sąveika ir struktūra (ne NATO standarto!) bei netgi neoficiali jų bendravimo kalba yra niekuo nesiskirianti nuo priešo?
Ne, bet va taip hipotetiškai paklausiu: vat atvažiuoja VST kareivukai į mano kiemą, o aš, tarkime, netgi turiu kuo priešintis – kaip aš atskirsiu? O kaip civiliokai?
Galite neatsakinėti.
Išformuoti juos reikia nedelsiant, konvojavimo funkcijas perleidžiant patrulinei ir mobiliai policijai prie vietos komisariatų (nedaryti atskiros struktūros ir pagaliau aprengti policijos uniformomis!), kalėjimų apsaugos funkcijas – Kalėjimų departamentui prie Teisingumo ministerijos, o kitus, kurie tinkami karo tarnybai, pasiūlyti rinktis PKT (profesinę kario tarnybą).
VRM bėda tame, kad ten niekada nebuvę dešiniųjų, o tik koalicijų partnerių, arba valdė visada kairiųjų atstovai – labiausiai korumpuota, nereformuota ir itin lėtai vakarėjanti institucija, vis paraginama tik spyriais dėka sąjungininkų skiriamų lėšų ir apmokymų.
Augijaus arklidėse rastum mažiau mėšlo, o Heraklio politiniame horizonte aš nematau.
* * *
Šešėlinis VRM – Arvydas Anušauskas.
Nu turi diedas potencialo, ne? (iš 15min.lt)
Gaila, kad tik šešėlinis. Nes jis KGB tyrinėjo su mokslininkui būdingu akademiniu preciziškumu. Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui vadovavo. Nevadovavo dar VRM, ir dėl to turėtų būti ne man vienam gaila.
Jei taps tik egzilinės vyriausybės vidaus reikalų ministeriu, tai irgi nepaves, nes užsienio politikoje irgi ne naujokas.
Bet mums reikia VRM pertvarkyti jau dabar, ir tos struktūros demilitarizavimas (jokios statutinės, jokių vidaus tarnybos karinių laipsnių!), kad ir kaip dabar paradoksaliai atrodo kvazi-karo metu ir gresiant hibridiniam, yra ne vieninteliai, tačiau pirmaeiliai uždaviniai.
Prokurorai tai kažkaip dabar be karinių laipsnių jau apsieina.
Ir savivaldos pertvarkymas, kad ir lėšos efektyviai būtų skirstomos, ir kad karo atveju vietos institucijos tinkamai reaguotų – irgi yra juk VRM funkcija ir pirmaeilis uždavinys.
Ir aš abejoju, kad ne tik bendrai valdančioji koalicija, bet ir jos dabartinis deleguotas “jėgos struktūrų“ technokratas į ministerius VRMe tą suvokia.
* * *
Komentarų: 15
Comments feed for this article
2015-03-19 09:16
scaniagti
Kožnas ministeris įdiegtas į savo vietą labai apgalvojus ir kruopščiai pasirinkus. Tiesiog reikia žinoti kokiam tikslui. Gal, pvz, apšvietos ministeris pasamdytas užtemdymo tikslais, o medministeris – silpniausių perkėlimui į geresnį pasaulį?
Gi oficialiai ką jie kalba – tai tik dėl rinkimų… 😉
2015-03-19 10:14
Punkonomics
Ministrai ir turi būti politikai (labai nudžiugau, kada Šimonytė tokia tapo pusmečiui iki kadencijos pabaigos). Bet čia arba iš tiesų LKP/LDDP/LSDP turi kadrų problemą, arba, kaip sakai, ministeriais skiria sabotažo ir politinių diversijų meistrus.
2015-03-19 10:53
scaniagti
Žiūrėkim į rezultatus ir matysim, kam tas daiktas skirtas. Pvz švietime jau bet 15 reformų, ir dabartiniai mokiniai jau neraštingi.
Bet gi ne debilai valdžioje! Jie protingi. Vadinasi, jie to ir siekė.
2015-03-19 20:53
Punkonomics
Dar turime ir formaliai daugiau už vidurkį uždirbančius pedagogus, kada kitose šalyse yra tik apie 70 proc. nuo vidutinės algos. Ir dar daugiausiai lėšų po socialinės sferos ir medicinos suryjantį švietimą. Kas reiškia, kad kitos funkcijos nefinansuojamos pakankamai.
Kodėl taip? Nes pedagogai turi be gero PR ir senos aureolės (kaip ir gydytojai, tarkime) – dar ir tris veiklias profsąjungas, kurios geba organizuoti streikus. Mokinių krepšeliai reikalus pradėjo gerinti, bet pasikeitė valdžia – ir vėl viskas į senas vėžes sugrąžinta. Tad tos reformos iš esmės buvo reformų perdarymas atgal – ir taip su kiekviena nauja valdžia.
2015-03-19 21:30
scaniagti
Ne, nenoriu į detales lįsti. Šį kartą svarbiau bendras vaizdas; iš toli, abstrakčiai.
Pradedi lįsti į paaiškinimus, teorijas ir dėsnius ir staiga pamatai, kad akivaizdžiai ardomoji veikla prieš valstybę tampa „vidaus politika“ ar „sėkmingu privatizavimu“.
Arba atviras griovimas staiga tampa reforma.
Beje, viena detalė svarbi, toks charakteringas bruožas – kiekviena reforma palieka po savęs papildomą dokumento, ataskaitos, apskaitos ar kitokią formą, ar formas, kurias vis vien reikia pildyti.
Biurokratija = korupcija = sabotažas.
2015-03-19 22:35
Punkonomics
Tai visada galima prisidengti už procedūrų. Štai todėl ir sakau, kad teisėsaugą reikia kuo greičiau išstatutinti ir sucivilinti.
2015-03-19 15:30
prowler
Ne, bet va taip hipotetiškai paklausiu: vat atvažiuoja VST kareivukai į mano kiemą, o aš, tarkime, netgi turiu kuo priešintis – kaip aš atskirsiu? O kaip civiliokai?
Ziurint su kokia uniforma ir ekipuote atvaziuos-turi tris komplektus skirtingus.
Ginkluoteje beje irgi ir pompiniai sautuvai ir MP-5K ir “Glokai“.Kalasus drozia ir matyt niekaip nudrozt negali,tik poligonuose,gal su soviniais aprupinimas slubuoja,ar siaip taupus.Ir dar-jie ne kareivukai,o VST preigunai.
Išformuoti juos reikia nedelsiant, konvojavimo funkcijas perleidžiant patrulinei ir mobiliai policijai prie vietos komisariatų (nedaryti atskiros struktūros ir pagaliau aprengti policijos uniformomis!), kalėjimų apsaugos funkcijas – Kalėjimų departamentui prie Teisingumo ministerijos, o kitus, kurie tinkami karo tarnybai, pasiūlyti rinktis PKT (profesinę kario tarnybą).
Vat cia,manau,jusu aistringos kritikos VST esme-jusu zinios pasenusios daugiau nei 10 metu plius nerudyjanti antisimpatija patriotu savanoriu “raudoniesiems pulkams“ ar ne?:))
1.TM Kalejimu departamentas pereme PDK apsauga is ju jau 2003.
2.Konvojavimas,patruliavimas,vykdomas vilkint tik policijos uniformas.
3.VST pareigunai jau kuris laikas pereina BKM kursa,bendradarbiauja su KAM,jie net Gore PAG’e buvo-vietinius ciurbanus moke.
4.Bendradarbiavimas ypac sustiprejo po Ukrainos krizes-mokosi kartu pastoviai,neaisku tik kiek konkrecios naudos.
Augijaus arklidėse rastum mažiau mėšlo, o Heraklio politiniame horizonte aš nematau.
Vat cia visa esme-sistema aplenke visos reformos ir pertvarkymai,nereikejo temtis uz ausu stojant i ES,nebuvo kronkaiciu ir milakniu todel ir turim padazyta,peremontuota,bet tik kosmetiskai “chrusciovke“o ne nauja pastata.Is cia ir visos VRM jegos strukturu bedos tiek VST,VSAT tiek policijos.
Beje,VSAT neprilausomybes ausroj noreta palikti kaip Suomijos ar TSRS pvz.-stipriai ginkluota,militarine struktura KAM zinioje,bet samoningai pasirinktas VFR modelis-pasienietis-policininkas ir pervesta VRM pavaldumui.1994 metai…
Taigi dar viena teoriskai jegos struktura,praktiskai bedante,bet kokio rimtesnio konflikto atveju.
O VST gerai pravedinus ir ispurcius(tik kas to imtusi?)ismetant visa uzsigulejusi dumbla su visom VV tradicijom ir tuo supratimu,priskyrus Gen.policijos komisarui,aiskiai apibrezus ju funkcijas karo ir kriziu metu,aiskai pasidalijus darbais ir pareigomis su kariuomene,gautus visai nebloga struktura.
2015-03-19 21:06
Punkonomics
Ziurint su kokia uniforma ir ekipuote atvaziuos-turi tris komplektus skirtingus.
Ginkluoteje beje irgi ir pompiniai sautuvai ir MP-5K ir “Glokai“.Kalasus drozia ir matyt niekaip nudrozt negali,tik poligonuose,gal su soviniais aprupinimas slubuoja,ar siaip taupus.
Ne, jie tik dabar pradėjo įsisavinti naujus ginklus, bet vis tiek su AK neatsisveikina. Aišku, galima viską versti finansavimui, bet aš manau, kad čia mentaliteto bėdos.
Ir dar-jie ne kareivukai,o VST preigunai.
Tame ir bėda, kad jie yra pareigūnai, o ne kareiviai, nors tokiais apsimeta. Statutas – labai geras alibi slėptis pašlemėkams ir nenorintiems prisiimti atsakomybės.
Vat cia,manau,jusu aistringos kritikos VST esme-jusu zinios pasenusios daugiau nei 10 metu plius nerudyjanti antisimpatija patriotu savanoriu “raudoniesiems pulkams“ ar ne?:))
Ne. Ir žinios nepasenę – patys jie į spaudą apie save prastą vaizdą perteikia.
1.TM Kalejimu departamentas pereme PDK apsauga is ju jau 2003.
2.Konvojavimas,patruliavimas,vykdomas vilkint tik policijos uniformas.
3.VST pareigunai jau kuris laikas pereina BKM kursa,bendradarbiauja su KAM,jie net Gore PAG’e buvo-vietinius ciurbanus moke.
4.Bendradarbiavimas ypac sustiprejo po Ukrainos krizes-mokosi kartu pastoviai,neaisku tik kiek konkrecios naudos.
Čia yra beprasmiškas ginčas – jie dubliuoja funkcijas, ir bandymas pritempti prie reikalingumo veda tik į lėšų ir išteklių švaistymą. Išformuoti. Nedelsiant. Taškas.
Vat cia visa esme-sistema aplenke visos reformos ir pertvarkymai,nereikejo temtis uz ausu stojant i ES,nebuvo kronkaiciu ir milakniu todel ir turim padazyta,peremontuota,bet tik kosmetiskai “chrusciovke“o ne nauja pastata.Is cia ir visos VRM jegos strukturu bedos tiek VST,VSAT tiek policijos.
Aš irgi apie tai rašau.
Beje,VSAT neprilausomybes ausroj noreta palikti kaip Suomijos ar TSRS pvz.-stipriai ginkluota,militarine struktura KAM zinioje, bet samoningai pasirinktas VFR modelis-pasienietis-policininkas ir pervesta VRM pavaldumui.1994 metai…
Tai be abejo – nafig brazauskiniams atiduoti jėgos struktūrą rinkimuose sumuštiems landsbergistams?
Šiaip sienos apsaugą turėjo vykdyti policija su šauliais, ir savanoriams siūlyta sklypai pasienyje bei teisė turėti ginklus ir būti savotiška pasienio apsaugos milicija. Bet LDDP buldozeris net girdėti to nenorėjo.
Taigi dar viena teoriskai jegos struktura,praktiskai bedante,bet kokio rimtesnio konflikto atveju.
Vėl Landsbergis kaltas?
O VST gerai pravedinus ir ispurcius(tik kas to imtusi?)ismetant visa uzsigulejusi dumbla su visom VV tradicijom ir tuo supratimu,priskyrus Gen.policijos komisarui,aiskiai apibrezus ju funkcijas karo ir kriziu metu,aiskai pasidalijus darbais ir pareigomis su kariuomene,gautus visai nebloga struktura.
Tą ir sakau – išformuoti. Kas policijos – perduoti policijai. Kas nori karybos – eina į PKT.
2015-03-19 22:01
prowler
Nezinau kaip del V.Landsbergio,lyg ir nekaltinau jo,nes peripetijos VSAT’o pavaldumo man tik is knygu ir pokalbiu su pasienieciais zinomos.
O vat su VRM VT pulkais ir ju tranformacija i VST teko tiesiogiai susidurti.“Glockai,MP-5 ir kruva visokio kitokio gero pas juos jau koks 15 metu.Kalasai atliko kai buvo isformuotos PDK apsaugos kuopos ir panaikinti sauktiniai.Tai buvo mazai naudoti nauji ginklai,plius soviniu jiems buvo pakankamai ir pigiu.Buvo nuolat kalbama,kad bus visiskai pakeisti vakarietiskais,neva policiniais,mazesnes galios ginklais,ginklu atsirado,bet soviniu ne prudai,ir kiek matau situacija nepasikeitusi.
Lygiai tas pats su ekipavimu,uniformos devejimu,skiriamaisiais zenklais-kas kaip susigalvoja taip ir daro.Paprotinti ir paiskinti nera kam.
Tą ir sakau – išformuoti. Kas policijos – perduoti policijai. Kas nori karybos – eina į PKT.
Buvo ir taip mastanciu ministru ir siaip veikeju.Bet jiems greitai ir supratingai buvo paiskinta,kad VST “geri vyrai“ sauniai tarnauja ir puikiai tvarkosi ir,taip, jie reikalingi,abejojancius nuvezdavo i Pravieniskes,S.Madalovas parodydavo kas,kaip,kur,su kuo,sauniai atraportuodavo i savo zinybos muzieju nuvesdavo-kokiu baisybiu zonuose jo saunieji ereliai isvengti padedave.
Kas dar nesusiprasdave,tai po kurio laiko is tikro bruzdejimai zonuose prasidedave,bet tvarka pabreztinai greitai budavo atstatoma.
O ir siaip jie uznugari tvirta turi,vadai juk desimtis metu tuose postuose sedi-koridorius mintinai zino.
2015-03-19 22:36
Punkonomics
Manęs nevežė, bet aš ir nebuvau ministru. Nes manęs neįtikintų – aš šitą sistemą žinau. Išformuoti, be diskusijų.
2015-03-20 01:38
prowler
Idomu butu suzinoti kokiu zingsniu konkreciai imtumetes?Bent teoriskai:)
2015-03-20 10:01
Punkonomics
Taigi apie kariuomenę konkrečiai bus jau pirmadienį – paskutinėje ciklo dalyje.
2015-04-08 09:06
Jūs visi saugūs! © | Keverzonės kreida ant grindinio
[…] į tą pačią upę neįbrisi, tai aš tikrai papločiau, jei prezidentė pasiūlytų tvirtinti Arvydo Anušausko kandidatūrą – su mokslininko akademiniu preciziškumu susipažinęs su visa mums priešiškos valstybės […]
2020-11-27 07:30
Vyriausybė-2020: profesionalesni už profesionalus © | Keverzonės kreida ant grindinio
[…] ne į krašto apsaugą, o į vidaus reikalų ministeriją vietoje tuomet paksoidinių totoškių į Prietaiso “socdemų“ nieko neveikimo kabinetą […]
2024-03-18 07:32
Kam trukdė KAM? | Keverzonės kreida ant grindinio
[…] atsistatydino PIŠ asmeniniu jam prašymu jokiais skandalais nepasižymėjęs santūrusis ir kone vienintelis tikęs pagal kompetencijas toms vyriausybėje pareigoms nuo “ilgo, bet tuščio profesionalesnių už profesionalus […]