Žinot, gal jau galit paskelbti karą Rusijai? Nes kiek laiko trunka šitas apšiktos virvelės tąsymas realios ruskių karo grėsmės fone – dveji ar treji metai?

Ne taip etatinis “rusai puola“, bet realus atsitokėjimas, kad gali, žinai, ir užpulti, ir gali tekti gintis, ir be šitų juokelių “chi-chi, su kuo kariausim“ ar debiliško “o kas mus puls“ – va jau ukrainiečiai prisikikeno ir su kaimynu prisidraugavo: Krymo nebeturi (ir nebeatgaus – laikas praleistas, politinės valios neberasta, rusai savo užgrobimą įteisina ir pateisina Vakarų akyse), o Rytų Ukrainoje vis dar nesibaigiantis nepaskelbtas karas be prošvaisčių jį laimėti prieš “nekariaujantį“ rusų okupantą – nes ruskis apsitries, bet nepasiduos (bent jau taip dievagojasi, o vos nafta pabrangsta ar kokiam Vakarų lyderiui užsitrumpina nuo sankcijų – taip ir metami nauji ištekliai dusinti jų “brolius“ ukrainiečius).

Tai kad jau artėja rinkimai, tai krašto apsaugai bendrai tame fone turėtų būti skiriamas pirmaeilis dėmesys.

Norėtum.

Geriau dar ketverius metus, jei Huilo tik duos, gasdins vaikus ir suaugusius, kaip už rankų susiėmę apginsim Lietuvėlę, daineles dainuodami (gi Dainuojanti revoliucija atmintyje!), pasakėles pasakodami (mitologija yra išvis lietuvių stiprioji pusė – ar nuo jūros iki jūros, ar kaip imperijas griovėm), bet nieko iš esmės nedarydami, nes nu gi NATO mus apgins (šiaip priminsiu, kad Lietuva irgi yra NATO, tai čia kaip ir skęstančiųjų gelbėjimas yra pačių skęstančiųjų reikalas).

Visas partijas galima atmesti – krašto apsaugai jos nieko nenumatę, nieko nemano, ir gintis neketina, nes antraip dar neišrinks, nes populizmo asilėnas ne į tą pusę morką rupšnoja, osana supersta(r).

Visas, išskyrus, aišku, vieną – tą pačią, nuo kurios “rusai puola“ giesmė eina Top-3 numeriu greta “Žemėj Lietuvos ąžuolai žalios“ bei “kregždutės, kregžtutės, dangaus gyvos žirklės“ – pirma skirta nekonvenciniams karo veiksmams miškingoje vietovėje, o antroji apie aviaciją, tik ne kur flyLithuanica, bet kur reikėjo berniŪkams aerodromo pilkųjų kelių (nepainioti su Paksiumi).

* * *

Pirmiausia, žiūrime, ką gi Landsbergiukas siūlo savo Plane, kur krašto apsauga: click-click-click… ne, nu šiek tik užsiklikinau, bet parsisiunčiu – 274 psl. PDF formatu.

Ieškau krašto apsaugos – sako, pagal prioritetą čia 207 psl. iš 274 arba į Top-10 temų TS-LKD neįeina (vienuoliktas, jei tingite skaičiuoti).

Žiūrime esmines tezes, kaip gintųsi, jei duotume carte blanche šiems vadovauti valstybei:

Pagrindiniai mūsų įsipareigojimai sveikatos apsaugos sektoriuje:

1) Užtikrinsime aktyvų Lietuvos dalyvavimą NATO; iki 2018 m. pasieksime 2% BVP gynybai skiriamų resursų ribą bei radikaliai padidinsime lėšų panaudojimo kontrolę;

Praleidžiant nusipezėjimą “sveikatos“ vietoje “krašto“, o tai dabar, atsiprašau, dalyvauja pasyviai?

Pamenu, invazijos į Afganistaną metu, tai mūsų jėgeriai buvo 82-osios JAV parašiutininkų divizijos giluminės žvalgybos priešakinis būrys, o partizanai iš YPT netgi besmegenius dušmanams kalnuose lipdė (lipdė tai jie linksmakotį, bet gavosi pagal makaulę). Po to Lietuva administravo Goro provinciją, o Lietuvos SOP lakstė bagiais ir motociklais dirbdami žandarais po A-stano žvyro karjerus. Irake irgi būrys dalyvavo danų batalione, kaip ir karo žvalgyba dirbo (visi asmenys pažįstami asmeniškai).

Kas dėl išlaidų gynybai, tai bus toliau – tie dveji procentai yra mantra, kuri be skaičių yra tik danties skausmo užkalbinėjimas abrakadabromis. Tiesa, pagal programą jie bus jau 2018 metais, o reikiamos, taip spėju, jau trys brigados po 10 tūkstančių profesionalų (su rezervu iki 60-70 tūkst. karių) – tai akurat po kadencijos, t.y. 2020-iesiems.

Ir nenorite patys pasiskaičiuoti, kiek tai tebus procentų nuo tuomet gyvensiančių Lietuvoje gyventojų? Apie visuotinę karinę tarnybą išties kalbant, o ne imituojant tą šaukimą kalbomis.

2) Įtvirtinsime mišrios komplektacijos kariuomenės konceptą;

Man patinka “konceptas“ – skamba ne prasčiau už “Kurk Lietuvai“ arba “Lietuvai-100 fail“.

įvesime universalią 9 mėn. karinę tarnybą vidurinį mokslą baigusiems jaunuoliams;

Nežinau, ką verktiniai galvoja, kaip juos motyvuoja žodis universali tarnyba. Man tai absoliučiai nieko nesako – nebent tai, kad kariūnus galima naudoti vagonus krauti ir pan.?

3) Ženkliai padidinsime krašto apsaugos savanorių pajėgoms skiriamus resursus; suformuosime KASP vienetus kiekviename regione;

Ženkliai prasideda nuo kiek? KASP rinktinės jau nebe regioninės? Ne KASP administruoja mobilizaciją?

4) Sudarysime sąlygas kariams gauti adekvataus dydžio darbo užmokestį bei geresnes galimybes integruotis į darbo rinką;

Tai arba jūs kalbate apie profesinę tarnybą, kuriems algas ketinate pakelti, arba jūs kalbate apie tai, kad atleisite iš tarnybos ir padėsite darbo biržoje užsiregistruoti pirmumo teise. Nes visa kita – yra blėnių tiražavimas, kuris absoliučiai neturi loginės prasmės kaip ir punktas aukščiau. Ir po to jie dar drįsta iš gerbiamo Prietaiso PhD disertacijos šaipytis, aha.

5) Padidinsime karininkų rengimo kokybę;

Nepastebėjau, kad NATO kolegos būtų skundęsi karininkų kokybe – konkursinis balas į Karo akademiją yra ar ne už medikų dabar aukštesnis? Tai galima atsirinkti puikius kadrus. Plius, po akademijos dar jie ir šokti moka – pedagogių džiaugsmui.

pilnai integruosime Lietuvos Šaulių sąjungos kovinius būrius į Lietuvos kariuomenės vienetus;

Mintis gera, aš irgi apie šitą Dad’s Territorial Army “konceptą“ rašiau britų pavyzdžiu. Bet gerai būtų, kad KASP būtų tiek veiksnūs, kiek Nacionalinė Gvardija yra JAV.

Bet kai Landsbergiukas kairėn-dešinėn švaistosi ban’ais, pričiupus nusipezant apie ginklų kontrolę, o jį puolusi ginti (pagirtina) šešėlinė krašto apsaugos ministrė teigia, kad ginklai savigynoje nepadeda, tai ką aš žinau, kaip ten tie šauliai su KASP rezervu galės ką ginti, kai dar ir toks pašlemėkas iš LSD pašlemėkų partijos Gintautas Paluckas jau, žiū, ir bruka įstatymą, siūlantį uždrausti laikyti namuose karabinus (AR-15 gi yra baisus assault weapon, o ten ar semi-auto ar automatas, nes auto gi, tai kairieji gi neskiria – Verboten!).

Nors visuotinis karabinų (standartu turi būti AR-15 – nieko keisti pagal įstatymus nereikia, iš esmė tai yra tas pats M-16A2 arba M-4, o ginklus ir amuniciją tik iš jankių karo atveju ir gautumėt, tai dera mokytis tokiu ginklu elgtis) turėjimas turėtų būti privalomas visiems Lietuvos piliečiams, ir tai turi būti padaryta ne vėliau, nei per metus – nes gyvenate pafrontės valstybėje, todėl ir būtinybė čia yra kaip Laukiniuose Vakaruose (jei taip ir norite likti Vakaruose, esant laukiniams Rytuose).

6) Sustiprinsime valstybės pasirengimą žvalgybos ir kontržvalgybos, kibernetinio, informacinio saugumo ir civilinės saugos srityse.

Džiugu, nors konkretumo tam konceptui kaip man, tai vis tiek dar trūksta. Bala nematė.

Toliau galite skaityti programoje arba skaityti Delfyje užsakytą rinkiminį straipsnį, kurį parašė pagal programos tezes ir Rasa Juknevičienė su Linu Kaščiūnu. To rašinėlio tikslas man ir nebuvo suprantamas, o jei pajėgsite įveikti įžangą, tai įveiksite ir pusę teksto, o kitoje pusėje iš esmės yra artikuliuojama idėja… kad NATO mus apgins, ko ir reikia siekti.

O jergutėliau… Trukt už vadžių – vėl iš pradžių.

Užuot vieną kartą ėmę ir nustoję muilinti akis Lietuvos piliečiams dėl to NATO ir NATO gynybos koncepto – išaiškinkite pagaliau, kad nebegirdėtume jokių blėnių nei iš žurnaliūgų, nei iš rinkėjų, kaip NATO išties gins.

Ne, ne NATO gins, o patys turite gintis, ir bus tik NATO yra ištekliai ir sąjungininkai savo galia, jei prisireiks gintis, bet batai iš esmės bus lietuviški ant žemės, ne fricų ar jankių. Ir dar su sąlyga, kad NATO posėdyje bus nuspręsta, ir be panaudotos veto teisės, vis tik aktyvuoti Penktą straipsnį. Ir su realiomis pagalbos priemonėmis, o ne moraliniu bei politiniu palaikymu bei išreikštu susirūpinimu ir protesto nota Rusijos ambasadoriams.

Tai šitam darbui geriausiai ponia Rasa tinka – sutinku. Tai apie tai ir rašo ji programoje, ką geriausiai išmano. Ir minėtame straipsnyje copy-paste tą patį. Kuris nelabai kam įdomus, sprendžiant iš komentarų “gausos“.

Bet gerai, eikime prie pinigų, nes už viską reikia mokėti.

* * *

Taigi, apie tuos dvejus procentus, kurie, kaip teigia Plano sudarytojai, yra grindys, o ne lubos.

Žiūrim, ką turim, gerbiamieji kurmiai: Lietuvos BVP (2015 metų) yra €37’123.646 mln., tad 2% nuo BVP (2015 m.) būtų €742.472’920 mln.

Realiai su pinigais yra taip:

  • 2015 metų biudžeto pajamos (planas viršytas, nes surinkta 102%): €6’730.975 mln. arba tik 18.13% nuo BVP;
  • 2015 metų biudžeto išlaidos krašto apsaugai: €575.2 mln. arba vos 1.55% nuo BVP, kas yra 8.55% nuo biudžeto pajamų;
  • 2015 metų biudžeto pajamose mokesčiai sudaro (žr. VMI ataskaitą): PVM 52.8%, akcizai 21.2%, pelno 10.7%, GPM 7.2% – čia tam reikalui, kad net ir su Ingrida Šimonyte sunkiai atsakysite, iš kur prikrapštyti yra rezervų (ir ar yra išties?).

Nors šiaip mane kiek linksmina faktas, kad biudžeto pajamos santykyje nuo BVP yra mažiau PVM tarifo. Bet čia šiaip, toks tongue in cheek ne visiems pagaunamas bajeris, kuris neesminis šioje diskusijoje.

haubica

Šaudanti šieno kupeta su Trispalve primena anekdotą, kur popui sako, arba tu kryželį nusiimk, arba triusikus apsimauk (foto iš KAM)

Galima dar pereiti per kitas biudžeto eilutes, bandant kažkur sumažinti išlaidas, permetant jas krašto apsaugai, arba pagalvojus apie nebeišvengiamą skolinimąsi – kad ir ilgalaikėmis “karo“ obligacijomis.

Bet nei vienas, nei kitas žingsnis nebus populiarus politiškai nei vienai politinei pusei, todėl niekas nesiims net ir agituoti Lietuvos rinkėjų kažkurį finansavimo padidinimo “konceptą“ pasirinkti. Kas reiškia, kad krašto apsaugai lėšų ir toliau truks, ir jų pagal ekonominę ir biudžeto padėtį truks ateityje, mažėjant gyventojų skaičiui ir senėjant likusiems, dar labiau. Kad ir ką pezėtumėt programose.

Nes 2 proc. nuo BVP prie 18 proc. nuo BVP viso biudžeto nėra 2 proc. nuo biudžeto, o yra, priminsiu, 8 su puse procento biudžeto pajamų prie vos pusantro procento nuo BVP. Tad tie du minimalūs procentai nuo BVP sudarytų virš 11 proc. 2015 metų biudžeto, o trys procentiniai punktai skirtume nėra trys procentai reikalingų sukrapštyti lėšų – tai yra iki šito mizerio skirtumas bemaž 22.5 proc.!

O kaip padidinti finansavimą vienu ypu daugiau nei penktadaliu iki vargano minimumo, tai nei sąrašinė Ingrida jums ne tik kad ant pirštų, bet ir kalkuliatoriumi nesudėlios (galop, jos ir neklausėte, antraip skaičiais kalbėtumėte, o ne šūkiais). Apie net ne 2 procentų grindis, o dar didesnius skaičius (penkmečiui reikia bent 9-10 procentų kasmet!), tai kalbėti su Lietuvos ekonomine ir finansų sistema išvis neišeina – todėl va ir kalbama abrakadabromis ir šūkiais. Lochams sueis.

Tad, deja, bet tas jūsų Planas gražus, bet tai net ne planas. Deja. Ne deja.

O 2020 metais jau ir ES parama, kuri sudaro maždaug trečdalį dengiamų biudžeto išlaidų, pasibaigs. Ir reikės tą skylę iš kur nors skubiai padengti – iš krašto apsaugos, aišku, nes “kas mus puls“; iš socialinės sferos, nes tie silpniausia grandis ir iš jų lengviausia atimti (išskyrus balsuotojų pensijas, nors Sodra, kuri palaikoma iš to paties biudžeto aršiau nei karyba, dar bus neužsilenkusi); iš paskolų užsienyje – ir lapatai-lapatai graikų keliuku nuo kalniuko.

Aišku, galima drastiškai tuos pinigus iš esamų įplaukų politine valia va taip paimti ir turėti dar vieną brigadą prie leisgyvių pusantros. Kainuos maždaug milijoną piliečių emigracijoje.

Kodėl? Nes išsunkiančių institutų politekonominėje sistemoje tiesiog išsunkimą padidinus atkrenta pagal lietuvišką modelį daugiau į emigraciją, ir tiek.

Neturite pinigų. Ir iš esmės net neturite plano, o tik Planą. Kas yra tik šyvos kumelės sapnas arba rožinio drambliuko svajonė, bet kas tas rinkimų programas ir teskaito, aišku. Kitos partijos išvis nieko nesiūlo, tai TS-LKD buvo kas geriausio ir išsamiausio, suprask, apie šalies gynybą, aha.

O apie svajonių turėjimą jau Emilis Vėlyvis filme “Redirected“ sakė.

End of story.

Reklama