Pirmoje dalyje aptariau, kas laukia mūsų, kada prasidės kampanija dėl trumpesnio prekybcentrių darbo laiko, motyvuojant socialiniu rūpesčiu dėl persidirbusių kasininkų ir tuščių kasų. Šią dalį skirsiu tam, kokios kvailystės jau dabar vyksta paties prekybos tinklo viduje, sprendžiant darbuotojų trūkumą.
Neminėsiu prekybos tinklo, nes panašiomis kvailystėmis perserga, persirgo arba persirgs artimiausiu metu absoliučiai visi pas mus veikiantys prekybos tinklai (beje, ne tik šie pradeda tokius vajus per savo procesus, tad labai piktai nedžiūgaukite). Daug smagiau pažiūrėti, kas daroma, ir kas paprastai iš to gaunasi.
Na, trūksta darbuotojų. Vadovai supranta, kad trūkumą sudaro jau apie 30 proc., o tai, sutikite, yra daug. Tiek daug urmu pasamdyti nėra iš kur. Tiesą sakant, bandoma buvo: sukurta papildomos personalo vadybininkų darbo vietos, išmėtyti pinigai darbo atrankos agentūros, priprotavėtrinta iki visokių skrajučių, kviečiančių įsidarbinti, dalinimo prie kasų – viskas veltui. Na, nenori, rupūžės, eiti dirbti tokiomis sąlygomis, o baudžiavą dar prie caro atšaukė, o mes gi ir nebe Rusijos dalimi esame.
Ir ką daryti, kuomet viso esamo darbo krūvio perskirstyti likusiems darbuotojams jau nepavyksta? Darbai ima strigti: prekėmis nebeužkraunamos prekėmis pakankamai lentynos, kainų ir akcijų pasikeitimai vėluoja, sandėliai nebepajėgūs susidoroti su centralizuotai siunčiamų prekių kiekiu ir užverčiami bet kaip, o tame sąvartyne paprasčiau nebe ieškoti, o nurašyti į nuostolius ir užsakyti iš naujo (gi vis tiek ne mano, – mąsto darbuotojas, kuriam jau nusišvilpti), ir t.t.
Genijai aukštutinėse vadybos laktose sumąsto, kad išgelbės procesų kompiuterizavimas ir panašios modernios nesąmonės! Valio! Valdyba išskiria reikiamas lėšas nupirkti procesų standartizavimo ir automatizavimo paslaugą, reikiamas programas bei paleidžia patį projektą, į kurį sudėtos begalinės ir daug kainuojančios viltys.
Kada aš, kaip tiekėjas, išgirdau iš savo key account šitą džiaugsmingą naujieną apie dviženklį skaičių išmestų tokiam modernizavimui milijonų piniginių vienetų (apjungiant sandėlio likučių apskaitos programą su judėjimo per kasas programa), iškart niūriai pasakiau:
– Neveiks.
– Kaip neveiks, jei tiek milijonų išmetėm?! Turi veikti! – nukirto “optimistai“ mano skeptiškumą, paremtą Lermontovo eilutėmis apie Krymo karą, kur viskas buvo sklandu popieriuje, bet pamiršta apie duobes, griovas ir rėvas.
Taip ir čia galop nutiko: kompiuteriai rodė prekėmis užkrautas lentynas, “centriukas“ tiekėjams skundėsi, kad tų prekės nejuda ir sistema naujų centralizuotai į parduotuves neužsako, o tiekėjai gi isteriškai siuntė šiems nuotraukas iš prekybos centrų su tuščiomis lentynomis, bandant parodyti, kad prekių lentynose iš tiesų tai trūksta! Klizma per vietos vadybininkus, kad tie vaikytų irgi mažėjančias salės darbuotojų pajėgas ir spėriau ieškotų užsimetančių prekių, veikė lygiai taip pat, kaip ir numirėlį. Nes teoriškai – arklys, o praktiškai – nepasikelia. Kiti tiekėjai spjovė į prekybcentrio įsipareigojimus ir tiesiog pasamdė merčerius (t.y. prekių priežiūros ir lentynų užkrovimo darbuotojus).
Metų nepraėjo – modernizavimą “laikinai“ su visam atšaukė. Kaip ir sakiau. Patvirtinimą gavau iš savo merčerių, ne iš prekybos tinklo, be abejo.
Tada pasikeitė jame vadovai, atėjo naujieji – su naujomis idėjomis, kaip teisingai identifikuoti problemą, kurią reikia spręsti, pačią problemą ir toliau ignoruojant.
Sako: tai jei darbuotojai persidirba ir nesusitvarko, tai reikia nebe procesų modernizavimo, bet procesų optimizavimo!
Kongenialu, hofmaršale! Lemingai ploja katučių ir vartosi iš džiaugsmo kūliais.
Juolab, kad dar dviejų dešimčių milijonų nebekainuos toks vadybinis vajus. Nekainuos investicijų apskaitos būdu, aišku, nes apie kitą kainą bus sužinota tik vėliau.
Aišku, optimizuoti darbuotojų skaičių, kas reiškia etatų mažinimus, jau nebėra kur – jie ir taip dirba ilgas darbo valandas, kurios niekaip neapskaitomos, motyvuojant tuo, kad gal, brangusis, esi nepakankamai kvalifikuotas, jei nesusitvarkai per darbo laiką su darbo krūviu? O kuris pripažins, kad nesusitvarko? Susitvarko. Jei reikia, anksčiau į darbą ateis, pasiliks pietų sąskaita, po darbo ar padirbės namuose. Kol susiras kitą darbą, bet šio paieškoms prie tokio krūvio laiko irgi nelieka.
Todėl optimizuojami… dabar jau patys labiausiai besiskundę tiekėjai ir jų siaurinamas tiekiamas asortimentas (vadovai siekia sumažinti darbo krūvį, o vadybininkai – atsikeršinti labiausiai užknisusiems per aną vajų tiekėjo vadybininkams). Be abejo, gi “aplinka kalta“ dėl kokių nors prekių kategorijų vadybininkų darbo krūvio, ar ne?
Ir nesvarbu, kad vienas tinklas tą tik pradeda, o kitas jau užbaigė susigriebęs, kad asortimento siaurinimas ir pelningumo kėlimas per pardavimo kainų pakėlimą ir pirkimo kainų numušimą, paliekant tik brangesnes toje kategorijoje ir pasididinat sau maržas (per krizę visų verslų pelningumas mažėjo, kai kurie bankrutavo, o prekybos tinklų pelningumas augo), tai kažkaip tų prekybos apyvartų nepadidino (kas yra logiška, bet juk būtina pačiam ant grėblio užlipti ir įsitikinti, ar ne?) ir įplaukų srautas anaiptol nepadidėjo, o netgi sumažėjo (neradęs pirkėjas čia reikiamos prekės nebūtinai rinksis kitą – pradės tiesiog ieškoti optimalaus ir jis sau varianto, kur labiau verta apsipirkti ir ką pirkti, o be ko ir galima apsieiti).
Svarbu yra kažką daryti, nes juk reikia kažką daryti. Kartais netyčia ir gaunasi, tai gal ir šįkart pasiseks, ar ne? O jei praneš visą vajų, kaip įprasta, savaime, tai žemesnės grandies darbuotojai atsidus, kaip įpratę, ir sakys tarsi patį Saliamoną cituodami: ir tai praeis.
Blogiau yra kitkas. Man prekybos tinklų durnavonės jų viduje rūpi menkai, tačiau…
(iliustracija iš michaelannland.blogspot.com)
Mes, vartotojai, iš tiesų finansuojame ne tik tokias kvailystes, bet ir išlaikome tokią neefektyvią ekonominę sistemą ir tokius šios rinkos dalyvius. Jie gali kvailioti ir eksperimentuoti su modernizavimais bei optimizacijomis kiek tinkami – viską nurašys ant pirkėjo, kuris neturi kito pasirinkimo, ir tik čia palieka savo pinigus.
Kitas verslas tokios kvailystės vietoje paprasčiausiai jau žlugtų, ypač, jei jis būtų prie mažesnių – toks verslas paprasčiausiai negali sau leisti kvailioti, imituojant reformas, pertvarkas, modernizavimą ir visokius procesų optimizavimus, nes nuostoliai viršys pardavimų pajamas ir tokia įmonė bankrutuos, spaudžiama kitų rinkos dalyvių ir konkurentų. Prekyboje, kaip pirmoje dalyje minėjau, tokios konkurencinės grėsmės nėra ir artimiausiu metu nenusimato (todėl gali broliukai ir kiti giminiečiai netgi viešai pjautis, besidalindami parduotuves, prekybos sistemas ar akcijų paketus, pakeliui keisdami žmonas, meilužes, namus ir automobilius joms tarabanyti).
Bet kuo įmonė didesnė ir turi didesnę rinkos dalį, tuo labiau atspari vis labiau “kvailėjantiems“ jos vadovams ir šių klaidoms. Too big to fall, kaip sakoma. Bet ar ne per brangu tokias struktūras rinkoje palaikyti ir išlaikyti mums? Ypač kalbant apie kasdieninių maisto prekių rinką, kuri iš esmės yra krautuvininkų rinka, o ne bankų sistema, į kurią mūsų modern trade jau panašėja (nuolaidų bei mokėjimo kortelės, kreditavimas, telekomunikacija – jau irgi tapo šios prekybos dalimi)?
Pigu ar brangu – subjektyvi sąvoka. Objektyvu gi tai, kokio verslo savininkai puikuojasi turčių topuose.
Ar ten jie atsidūrė dėka savo verslumo ir efektyvumo rinkoje, ar dėka rentos (ekonominė sąvoka, reiškianti priedą prie kainos už išskirtinumą rinkoje arba dėl to, kad išteklius yra ribotas) bei politinės korupcijos (artėjantis vajus už kasininkų teises į poilsį – irgi to paties medžio vaisiai) – tai juk yra klausimas, į kurį visuomenė nesąmoningai nori atsakymo, bet iki šiol tinkamai pati šio klausimo nesuformulavo per savo politikus (kuriems arba pyderai, arba ruskiai puola, arba visi vagia, o mes žinom kaip tvarkingai ir teisingai reikia, ir pan.).
Tad jei šiandien parduotuvėje pasigesite kokio mėgstamo produkto, o panašiam bus kaina “nežymiai“ kilstelėta, nebesipiktinkite. Susimokėkite ir ateikite dar. To iš jūsų čia ir norima.
Nes apie tai – irgi jau pagalvota.
Komentarų: 17
Comments feed for this article
2015-01-09 10:56
vzemlys
Too big to fail, not fall. Kiek aš esu girdėjęs, tai tokie optimizavimai, kurie nieko neoptimizuoja simptominė didelių firmų problema.
2015-01-09 10:59
Punkonomics
Tinka abu fail ir fall – priklauso nuo konteksto.
Didelės įmonės gali kvailioti, bet kodėl aš turiu už jų kvailiones sumokėti? Man, ar kaip pirkėjui, ar kaip mažam verslui, klaidos kainuoja. Jiems kainuoja, bet su turima rinkos dalimi už jas sumoka klientai, tiekėjai ir pan. O jie sau gali leisti kvailioti ir toliau.
2015-01-09 11:00
Giedrius
Pirmiausia dėkui, kaip jums tai labai sklandus ir nesunkiai skaitomas tekstas. 🙂
O antra – norėtųsi išgirsti autoriaus minčių kas galėtų įvykti, kad būtų geriau?
2015-01-09 11:17
Punkonomics
Patiems tinklams metas pasisamdyti gerus verslo konsultantus, kad atrinktų tinkamus specialistus ir įdiegtų geras vadybos sistemas. Bet to neįvyks, kol tinklai nepajus spaudimo iš išorės – dėka konkurencijos, ir kad geri specialistai vadyboje ir tinkami procesai jiems suteikia konkurencinį pranašumą.
Tad pradžioje reikia juos prievarta grūsti į konkurencines sąlygas, nes oligopolija, kaip yra dabar, ne ta konkurencija, kuri skatina inovacijas, bet kuri skatina sąnaudų mažinimą (t.y. “optimizavimą“).
2015-01-09 13:19
Giedrius
Aš daugiau apie konkurenciją ir klausiau.
Kas turėtų įvykti rinkoje, kad atsirastų reali konkurencija, kuri jau pradėtų centrams skaudėti? Na arba dėl kokių dar priežasčių gali pradėti kristi centrų pelnai/apyvartos ir vėl pradėti skaudėti?
2015-01-09 14:34
Punkonomics
Matai, šitoje šalyje yra nepadoru kelti klausimą, ar rinkos reguliavimas taisyklėmis, ne vien mokesčiais ir tarifais, yra leistinas, ir netgi visi, išgirdę pasiūlymą, kad prekybos centrų veikla yra sudedamoji politikos dalis, nusuks nosį tarsi nuo nepadarumo, sakydami garsiai “fe!“. Bet pasirinkimas neturėti politikos dėl to irgi yra politika, tik jos vykdytojai paliekami veikti savo valia ir be būtino savo interesų derinimo su viešuoju interesu ir vardan visuotinio gėrio, kas ir yra politika.
Dėl prekybos tinklų ir mažmeninės prekybos mes iš esmės per tą laiką neturėjome jokios nacionalinio lygio politikos ir jokio sutarimo, kaip norime savo šalyje matyti. Klausimas nebuvo keliamas, nes pripažintas a priori nekeltinu, o tie, kurie kėlė – mažiausiai durniais.
Aš esu už laisvą konkurenciją. Bet ar aš galiu laisvai konkuruoti su tinklu? – štai tau vienas iš prieštaravimų, kada ir turėtų prasidėti politinė diskusija dėl pirmo teiginio, ką jis reiškia, nes mano klausimas yra kaip atsakymas, “kurį visi žino“, kad: a) negaliu (nes čia aplink visi vagei™); b) galiu (tik babkių turėk). O, bet jei tai yra B, tada klausimas, ar mūsų politika remiasi babkėmis ir teisus rinkoje šiuo atveju turintis babkių? Tada ir klausiams – o ne oligarchija tai? Ups, žiū, atrodytų, sutarėme dėl laisvos konkurencijos, o čia, pasirodo, prasideda ideologija, ar oligarchiją laikyti gėriu visuomenei, ar visuomenės gėris yra pažaboti oligarchiją.
20a. pradžios JAV – antimonopoliniai įstatymai nuo tokios diskusijos prasidėjo, kada nustota ignoruoti, kad šių skirtingų interesų derinimas ir yra politika, ir kad pinigai susiliejo su gamybos priemonėmis. Visi aprūpinti (Depresija buvo pažymėta pertekliumi), o vat kažkaip negerai.
Gal dar nepriaugom, kaip manai?
2015-01-09 11:04
Karolis
Labai geros Jūsų įžvalgos, skaitau ir džiaugiuosi. O vat įdomu kaip manote su Skandinavų tinklu kaip ten yra?
2015-01-09 11:14
Punkonomics
Prisma? Kaip tinklas, jie net ne tinklas, o kooperatyvas. 🙂
2015-01-09 15:15
Martynas
O va šnekant apie kasyršas ir jų padėjėjus kraunančius prekes. Aš žiūriu į plokštėjančius tinklus – kai jie, bent jau mano akimis, baigia supanašėti tarpusavyje tiek išvaizda, tiek klientūros sluoksniais. T.y. jeigu anksčiau įsivaizdavau kažkiek skirtingą kontingentą pas viską apgalvojusius ir katrie arčiau manęs, tai dabar tipinis pirkėjas labiau priklauso tik nuo geografinės vietos, gal kiek išskiriant norfijus.
Ar ne laikas atsirast naujam (arba esamo tinklo, bet naujo brando) tinklui, kuris gal ir kasininkėm mokėtų ir jų asistentam su maišeliais, nebijotų bandeles po eurą rikiuot ir kitaip gąsdinti kai kuriuos praeivius? Na, gal ne kaip Užkalnio patrolinimas apie Gold Level, bet a-la Marks and Sparks maistas tinkliniame pavidale. Tiesa, ateina gi naujieji Lidl, kurie teoriškai gali daryt kitokį konceptą, negu kitose šalyse, bet kažkodėl aš juos matau tame pačiame plokštainyje.
2015-01-09 16:44
Punkonomics
Klausimas, kiek paklausos mūsų rinkoje ir kiek galimybių yra tokiems hard-discounters kaip LiDL? Antras, kiek paklausos yra luxury FMCG parduotuvėms pas mus, jei tie patys produktai vien tik už apsipirkimo vietą kainuotų daugiau, bet nebūtų eilių ir aptarnautų kasininkės-manekenės bei visi vaikščiotų vilkėdami smokingus? 🙂
2015-01-09 20:19
Aidas Kasparas
„toks verslas paprasčiausiai negali sau leisti kvailioti, imituojant reformas, pertvarkas, modernizavimą ir visokius procesų optimizavimus, nes nuostoliai nepadengs pardavimų pajamų ir tokia įmonė bankrutuos “
Gal pardavimo pajamos nepadengs nuostolių, jei jau teks bankrutuoti?
2015-01-10 11:29
Punkonomics
Ačiū, pataisysiu. Tikrai atbulai gavosi.
2015-01-27 06:19
Anonimas1234567890
Ale nematau, kodėl darbo laiko apribojimai būtų naudingi prekybos centrams. Taip, teoriškai galėtų taip būti, jei aštuntą vakaro reikėtų 0,8 kasininkės, o pusę dešimtos- 0,2. Tokiu atveju iš ties trumpesnis darbo laikas sutaupytų kaštus dėl neefektyviai išnaudojamo kasininkių laiko. Na o bet tačiau, jei jau nuolatos matom eiles prie kasų, tai reiškia kasininkių laikas išnaudojamas 100-u procentų. O tada- koks skirtumas, ar 6 dienos po 10 valandų su 7-iom kasom, ar 7 dienos po 15 valandų su 4-iom kasom (+ atitinkama variacija pikui ir atoslūgiui)? Vienintelė įmanoma nauda- su geresniu grafiku bus lengviau privilioti kasininkių mokant tą pačią alga, bet šis efektas, manau, turėtų būti nykstamai mažas.
2015-01-27 09:50
Punkonomics
Kasos darbo vietos darbo laikas yra lygus prekybos centro darbo laikui. Jei poreikio kasininkei nėra, ji tvarko lentynas, o ne kasoje kiurkso. Kada trūksta žmonių ir tam, ir anam, reikia trumpinti darbo laiką, kuriam padengti reiks mažiau darbuotojų. Pats sau prieštarauji.
2018-08-17 08:09
Krauju permirkęs mūšio laukas, arba apie maximas ir lidlus Lietuvoje (1/3) | Keverzonės kreida ant grindinio
[…] dviejų dalių (pirmoji yra čia) įrašo apie prekybcentrių godas dėl kasininkų trūkumo (antroji, kaip kvailioja spręsdami, o jūs už tai susimokate – čia), rinkoje situacija pasikeitė (nors kasininkų ne kažin kiek ir padaugėjo): į Lietuvą per tą […]
2018-08-27 05:01
Kur rasti vietos po saule mažiukams, arba apie maximas ir lidlus Lietuvoje (3/3) | Keverzonės kreida ant grindinio
[…] Prekybcentrių godos dėl kasininkų trūkumo: 2015-01-02 ir 2015-01-09 […]
2018-10-15 05:35
Einamoji politika: o davaj parėkaujam! | Keverzonės kreida ant grindinio
[…] prekyba išloš; apribok darbo laiką – laimi prekyba, kuriai taisyklės netaikomos arba pralaimi darbuotojai, kuriuos atleis (arba nepriims į darbą, nes darbo valandų tiek padengti nereiks); ir […]